ÖBO den ultimata hyrsevärden

Standard

Ja det är ju inte första inlägget om ÖBO och deras smidiga kundvändliga agerande.
Nu har man lagt ner ärendet och jag ska överklaga till Länsstyrelsen.
ÖBO har några förlägganden att åtgräda förutom de inspektionshål man tagit upp.
Dom är förövrig igensatta nu.
Golvet i sovrummet, det med fläckar på, skakade matt läggaren på huvudet åt.
Det blir liksom svarta streck när han drog på fläckarna med handen. Nice shit säger jag.
Häromveckan blev jag uppringd av någon som ansvarar för renovering.
Bara för att jag inte hade tagit renoveringen av golv i höstast (med typ 3 dagars varsel) så skulle jag nu betala en straffavgivt. 500 kr för att dom ska byta golv med hål i. Hål som funnits där LÄNGE. Som inte jag eller hyresgästen innan mig gjort.

Behöver jag säga att jag blev ARG.
Det här är en förfarande som är så sjukt så jag har aldrig varit med om maken.
Inte nog med att jag fortfarande medicinerar frenetiskt för att kunna vara hemma.
Ökar dosen igen eftersom medicinerna nu sakta slutar att fungera.
Jag ska lägga energi på att överklaga det här också.
Mina besvär försvinner ju inte bara för att ÖBO inte anser att dom har lust att ta reda på fakta.
Att man inte hittat något hittills är inte för att det inte finns något.
Det hadlar helt om att man inte har lust att göra mer.
Det ät bättre att jag bor här och blir sjukare för var dag.

Nu har dom börjat göra hembesök också .
Väcktes av att det ringde uppmande på dörren.
Man presenterar sig ” Det var från ÖBO”
Två kvinnor står utanför dörren. Börjar argumentara om min golvrenovering.
Dom frågar om dom stör och jag svarar Ja det gör ni.
Ändå står dom kvar och pladdrar på.
Lite nonchalnat säger man att man kan tänka sig att byta golv i köket nu eller sen.
Eftersom dom har förelägganden bör dom kanske göra saker samtidigt och inte dela upp allt i flera etapper. Men av någon anlednign är det som om att prata med väggar.
Dom verkar inte förstå vitsen med att byta sparksocklar som mörknat och samtidigt lägga nytt golv. Det verkar vara helt ok i deras värld att göra saker i olika etapper.

Hon är väldigt tydlig med att JAG måste flytta möblerna för att dom ska renovera golven.
Mmm det är ju ett problem överallt i hela lägenheten. Eftersom JAG inte kan göra det EFTERSOM JAG har en funktionsnedsättning som gör att jag inte klarar det.
Nu har jag tjafsat om den här lägenhetens brister sen Januari.
I Januari kommer dom fortfarande inte att ha gjort ett skit eller tagit mig på allvar.
Det som inte syns det finns inte.

Det här är så jävla respektlöst gjort så jag blir ta mig tusan mållös.
Nu ska jag ta mitt dunkande huvud och försöka få i mig kaffe.

 

Ett svar »

  1. Har du stämt av med Hyresgästföreningen om vad som gäller vid renoveringar i en bebodd lägenhet?

    Rent spontant tycker jag det låter så fel, att hyresgästen ska stå för möbelflytten, när exempelvis golvet ska läggas om.

    Alltså: OM nu golvet är i så dåligt skick att det behöver/måste ersättas med ett nytt golv medan hyresgästen bor kvar i bostaden, då borde väl hyresvärden erbjuda både möbelflytthjälp och kanske ersättningbostad (iaf om renoveringen tar längre tid än några dagar).

    Fast detta VET jag ingenting om. Jag minns dock när det skulle bytas stamledningar i min egen brf-bostad, innebärande att toaletten och köket inte gick att använda på ett tag, så fick jag flytta till ersättningsbostad som bostadsrättsföreningen stod för.

    Men en bostadsrättsförening är ju inte samma sak som en hyresvärd, dvs juridiken skiljer sig åt mellan dessa båda boendeformer. Så det handlar nog inte om ”kommensurabla” enheter.

    Men visst bör du kontakta Hyresgästföreningen för att efterhöra vad som gäller. Och eventuellt också lägga fram saken, att du är handikappad/funktionshindrad och vid behov kan visa läkarintyg på detta.

    Det känns åt helvete fel att du ska ha utgifter för att du ska kunna få din bostad renoverad. Men bara för att det känns fel betyder inte det att du har juridiken på din sida. Tag reda på vad som gäller och beskriv för ÖBO att du kan fixa läkarintyg på att du själv inte har förmåga att flytta tunga möbler.

    • Nej jag har inte stämt av. Filar nu på svaret till Miljö och Hälsa. Dom lär få dra sitt strå till stacken då dom rekomenderat mig att överklaga detta till Länsstyrelsen.
      Men enligt ÖBOś representanter så är problmetet ur världen och mina besvär har gått upp i rök Dom finns inte och har aldrig funnits.
      Ska även ta en kopia på det fina dokument dom bifogar sina hyresgäster med rödmarkerde hot om att om man inte flyttat möblerna när golvläggaren kommer så debiteras man 500 riksdaler.

      Dom två damer som frenetiskt ringde på min dörr och presenterade sig som ” det var från ÖBO” hade tydligen varken namn eller någon position i företaget. Dom var liksom ÖBO bara.
      När dom frågade om dom störde och jag på det svarade JA, bekom dom uppenbarligen inte ett dugg. Dom bara malde på.
      Allt för att lämna en lapp som dom kunnat stoppa i brevinkastet??

      Jag ska ta kontakt med Hyresgästföreningen igen.
      Jag ska även ta kontakt med Miljö och hälsa. Det finns någon enhet på sjukhuset som pysslar med den här typen av besvär som kan göra en utredning.

      Nej juridiken är möjligen inte på min sida. Det skulle inte förvåna mig ett smack.
      Och ÖBO verkar inte bry sig speciellt om det som händer. Det som inte syns det finns inte.
      Det är lätt att vara frisk och döma andra människor.
      Och det är precis det dom gör.
      Är så jäkla less på det här så jag spyr.

  2. När du diskuterat detta med Hyresgästföreningen, hoppas jag att du berättar vad resultatet blev.

    Personligen tycker jag det är stötande att kräva av en ensamboende handikappad att hen själv ska se till att möblerna flyttas.

    Det är annorlunda om det i bostaden bor två friska starka personer. Normalt måste man vara minst två för att kunna flytta på stora och tunga möbler.

    Alltså: OM ÖBO har den juridiska rätten att ta betalt för detta, vilket inte är helt säkert, så finns det ju dessutim en moralisk aspekt på det hela. .

    Man kan lätt tänka sig ett scenario som innebär att sådan här bostadsrenovering bör hyresvärden se till att ombesörja i skarven mellan utflyttande och nyinflyttande hyresgäst.

    Du bör ta och undersöka, Kulla-Gulla, varför ÖBO inte gjorde denna renovering, som nu plötsligt är så nödvändig att göra omedelbart, då lägenheten stod tom, dvs innan du flyttade in.

    Har renoveringsbehovet månne uppkommit efter det att du flyttade in? Om inte, varför ska då du stå för en merkostnad och ha extraarbete med möbelflyttning? Det är ju, nästan, som att kräva ett vittne till en bilolycka, att hen ska ersätta de båda krockande bilförarna för det merarbete de drabbats av till följd av krocken. Detta vittne är ju helt ofrivilligt indragen i ett skeende som hen inte kunnat förutse, innan hen hamnade på den plats där hen nu råkar befinna sig. Och likadant vill jag mena är det med dig, ifall det inte är just du som har orsakat renoveringsbehovet.

Lämna en kommentar