I går barmark i dag snö

Standard

I natt kom snön. Och nu är det kallt som attan ute.
Men vad vackert det är när snön kommer så här års. Älskar de blåa nyanserna som blir.

Jag hann i alla fall ta mig en snabb tur ut för att spana fågel.
I söndags besökte jag min mor och där fanns dom vackra Sidensvansarna.

Dom kalasar mer än gärna på äpplen i stora lass.

dsc_9754

Senare på kvällen fick jag ett tips om Strömstare.
Så jag tog mig en tur förbi när jag ändå skulle ut och handla.
Och jag hade turen med mig och fick se två stycken.
Dom är så galet vackra och så roliga att studera.
Små runda bollar med korta vingar som är fenomenala på att dyka och simma.

För mig var det första gången jag såg en in real. Häftigt måste jag säga.
Ska bevaka dom och se om dom stannar kvar för att häcka i sommar.

dsc_9790-2

Nu drömmer jag om att hitta ett större objektiv till vettigt pris.
Vem vet, kanske dyker det upp något som gör det möjligt.

 

6 responses »

  1. Men det vet du väl, Kulla-Gulla, att strömstaren är att betrakta som en vattenlevande varelse, dvs att likna vid en fisk, och inte en landlevande fågel?

    Sak samma gäller för övrigt för den vitkindade gåsen, Barnacle Goose (Branta leucopsis). Under medeltiden klassades denna gås såsom vattenlevande, och därmed inte tillhörig de landlevande djuren.

    Som en följd därav fick man äta de här gässen även under fastan, enär de lydde under samma regler som gällde för fiskar (vilka var godkända att inmundiga under fastan).

    Om detta kan du läsa mer i denna spännande Wikipediaartikel: https://en.wikipedia.org/wiki/Barnacle_goose#Folklore .

    Detta kan vara värt för dig att veta, eftersom det på tisdag är fettisdagen.

    Just saying. Så att du inte ska behöva svälta nu under fastan. 🙂

    • Hahaha ja jag kanske blir hungrig och då kan jag sno åt mig en vitkindad eller strömstare. Typ som Take away fast rawfood som blivit så poppis?

      Förövrigt har jag hört att just gås är galet segt och inte speciellt smakligt.
      Jag har dock inte själv provat att tillaga någon.
      Däremot är Ejder och Sothöna bra matfåglar….Nu duckar jag.
      Är det inte fettisdagen där man får frossa i just Semlor?
      Det där med diet och fasta är inte min grej.
      Provat fasta en gång. Efter ett drygt dygn skrek min kompisar åt mig att äta fast föda för jag blev lätt aggressiv utan..
      Jag ska minsann kolla mer strömstare.
      Nu verkar det vara så att folk vallfärdas för att få se Höökuggla så vem vet. Kanske kan det bli även en sådan

  2. En helt korrekt iakttagelse av dig, Kulla-Gulla. Fasta —> lägre blodsocker —> du försätts i ett kämpa-eller-fly-läge. Hos vissa av oss leder detta till ökad irritation och stingslighet, mot vilket bästa boten är att höja/normalisera blodsockernivån.

    Så då kanske man får anledning att ducka för dig, ifall ditt blodsocker är lågt.

    Fettisdagen utgör kulmen på en tre dygn lång frossarperiod. I dag har vi exempelvis kunnat fira köttsöndagen, något som jag som ateist är noga med att högtidlighålla.

    Morgondagen kallas för blåmåndagen a.k.a. fläskmåndagen och/eller korvmåndagen. I södra Sverige troidde man förr att man skulle äta bullar denna måndag. Nere i söder säger man nämligen inte bullar utan bolla(r). Och uttalar man Blå måndag snabbt kan det låta som Bollamåndag.

    I övriga landet väntar man med bullätandet till dagen därpå, fettisdagen eller semmeltisdagen. Då är det alltså dags för kalorika semlor (fastlagsbullar) med grädde och mandelmassa och annat onyttigt.

    Därefter inleds själva fastan – med askonsdagen, så kallad för att prästen den dagen brukade rita ett kors av aska på gudstjänstbesökarnas pannor för att de inte skulle glömma bort hur Jesus en gång frestades och for illa.

    Jag räknar med att du, Kulla-Gulla, följer dessa gamla traditioner lika plikttroget som jag gör det. Annars riskerar du att få skit för din ohörsamhet på Domens Dag. Och det vill du väl ändå inte?

    Till sist: Låt oss hoppas att varken du eller hökugglan ska äta upp strömstaren.

    • Jag med lågt blodsocker är som en sabeltandad tiger. Noo good!

      OJA visst följer jag dessa traditioner till punkt och pricka och är väl insatt i vad allt innebär och i vilken ordning de kommer (not) haha
      Skåningar har alltid haft ett eget udda språk som få förstår vilket gör att det blir språkförbistringar och då går det som du beskriver (Oopps sa jag det där?)

      Nä Hökis får jaga möss och sork på golfbanan fortsättningsvis också.
      Så jagar jag strömstare med kameran.

  3. När dyker nästa uppsättning fågelbilder upp här på din intressanta blogg, Kulla-Gulla?

    Har exempelvis trallgöken kommit till dina ”jaktmarker” än? Eller det är för tidigt på året för att man ska ha en sportslig chans att se och höra dem?

    Där jag bor är trallgöken definitivt vanligast under sommarmånaderna, när det råder semestertider.

    Då kan man höra trallgökens läte lite överallt här i stadens centrum.

    Jag läste att en del fastighetsägare har låtit måla sina husfasader med hydrofob färg. Sådan färg tål inte att bli våt. OM eller när någon pissar på en husfasad som är bemålad med hydrofob färg, kommer denna någon att få uppleva ett spännande fysiskt fenomen. Nämligen att den hydrofoba färgen kraftfull kommer att ”spotta tillbaka urinen, så att den i stället hamnar på urinerarens byxor. Så man kan tala om att se nedpinkad ut.

    Kan just undra om trallgökarna har något särskilt läte för att uppmärksamma när detta trevliga händer dem? Vad tror du om den saken, Kulla-Gulla?

    • Fönsterhakar och knäppgökar är allt jag sett ännu. Har hört att Svanarna är på ingång vid Tysslingen nu. Tror det var nästan 1100 svan häromdagen.

      Så bara vädret gör sig rättvisa så ska jag väl ta mig en tur i vår natur.

      Den hydrofoba fäger låte spännande. Det kan ju stluta hur som helst med vad som helst.
      Tänk dig en stad med dessa färger på väggarna! Då kan Polisen få in många bötesbotar från pisspöjkar!

      Det går kanske att uppfinna ett moln som pinkar på trallgökarna vid vissa typer av sura toner?

Kommentera

