Just saying

Standard
Just saying

I söndags kväll hittades fem små katter bakom ett kundvagnshus på Ica Maxis parkering vid universitetet i Örebro.
Detta börjar bli en vanlig företeelse.
Katter har inget värde och när man tröttnat så kastar man ut dom.

Dumpade fem katter i kaninbur

Sommaren 2015 hittades en ung hankatt bakom Länsmuseet i Örebro.
Han fick namnet Catweasel och har en egen historia som jag inte berör här.

Alla katter som ingen vill ha och inte lägga pengar på.
Katthemmen är överbelastade i hela landet.
Det finns okastrerade katter, kattungar, dräktiga honor, ungkatter överallt.
Det har blivit en slit och släng vara som man inte kostar på. Man vill inte kastrera eller sterilisera och märka dem. Än mindre registrera.
Och det gör mig så förbannad.
Som människa har man ett ansvar när man tar till sig ett djur.
Det är ingen man bara dumpar när man tröttnat.

Jag vet inte hur många katter som passerat genom åren.
Och det tycks vara så att alla tror att det är katthemmets ansvar att ta hand om katter man tröttnat på.

 

Dom här två grabbarna fick landa här hemma i tisdags.
Jag kan inte förstå  hur man kan överge så underbara katter.
Dom andra två hanarna är i andra hem och den dräktiga honan också.
När sådant här händer krävs det att flera jourhem skapas direkt.

Dom här killarna mår förhållandevis bra. Dock har dom skabb och mask.
Givetvis har dom fått behandling för det nu så jag hoppas det ska lugna sig fort.

Sen står kastrering på agendan så snart det är möjligt.
Jag skulle så gärna vilja veta orsaken till att någon har gjort det här.
Varför?
Det är hundratals om katter som snurrar i jourhem bara för att människor vägrar ta ansvar.
Jag hoppas det ska bli någon form av statushöjning på katter så det inte blir så här.
Den som gjort detta och du som tänker göra det!
Du ska ha djurförbud!
Så här gör man inte mot djur!!

2 responses »

  1. Nog märks det att du är en äkta djurvän, Kulla-Gulla!

    Ja, ibkand undrar man hur en del djurägare är skapta.

    Vad värre är, Kulla-Gulla! En del människor borde avkrävas lämplighetsintyg, innan de skaffar egna barn.

    Hoppas att du håller med mig därvidlag, Kulla-Gulla.

    • Jo jag har alltid dragits till djuren.
      Kan bara instämma i dina tankar.
      Att adoptera ett barn kräver värsta utredningen och lämplighetsintyg.
      Men att tillverka dom själv och skita i sitt ansvar är fullständigt okey.
      När det gäller den biten är vi svenskar som i många andra känsliga ämnen jävligt mjäkiga.

Kommentera

