Dag 5 det ser ljust ut

Standard
Dag 5 det ser ljust ut
LÖRDAG, 12 JANUARI, 2013, 22:36

En sak jag lärt mig tidigt när det gäller häst är, ta inget för givet och lämna inte något åt slumpen. Då går det garanterat åt helvete. Se till att fråga om du är osäker. Det finns massor av kompetens i häst branschen så se till att använda den!

Använd det sunda förnuftet och lyssna på det som inte sägs.

I går var Lotta här och hjälpte oss lite. 4 ögon ser bättre än 2 och även hon har varit med från första början.

Överkotning tendenserna fortsätter han att visa då och då. Det är lite märkligt hur saker sätter sig i skallen på dem. Och så kapitalt som det här. Han har inte sett någon av oss på över 2 år och när vi samlas återkommer beteendet. Han kopplar ihop det med uppmärksamhet. Smart grabb våran Fighter.

När det kommer till bakbenet som han ska ha något form av Shivering i så blir jag lite fundersam. Det visad han tydligt första dygnet men jag ser mindre och mindre av det. Men så fort han blir osäker dyker det upp. Då drar han upp bak benen i ett högre läge och håller. Sen ställer han ner. Är han fokuserad syns det inte vare sig han backar eller går framåt. När han travar i hagen, trots knöligt underlag, går han rent.

Han har testat oss lite grann. Och när han testar blir han givetvis stor. Att det triggar att gå på banan med 2 stölliga polare som härjar runt i hagen bredvid är inte konstigt.

Det som jag upplever otroligt märkligt är att han är rädd när han testar. Han har hela tiden ögonkontakt när han gör det, han försöker provocera fram en reaktion. Men det går snabbt över. Han beter sig som en häst som blivit tuktad av det hårdare slaget. Han förväntar sig att om han gör på ett speciellt sätt åker han på stryk. Han skaka på huvudet när jag säger till honom på skarpen. Men han ser ut som han väntar sig att jag ska flyga på honom och klappa på honom med repet. Och en del i blicken är frågande och en liten del säger kom igen då..

Han var rätt svullen i bak kotorna när han kom hit. Dock tycker jag att det blir bättre och bättre för varje dag, han är inte alls farligt tjock utan mer en antydan till det.

Han går med täcke på sig ute, inte för att han ska slippa frysa utan för att han ska slippa lägga energi på att hålla värmen och kunna använda den att lägga på hullet i stället. Och han kommer stå med täcke inne när det är kallt. Han står inne själv från ca 16 tiden för att få den vila han behöver och få äta i lugn och ro, då blir det kyligt i stallet.  Så fort dom andra kommer in blir det varmt. Känner dock att han inte ska stå och spänna sig utan kunna slappna av för att det ska bli bra för honom.

På måndag ska jag ringa till kliniken och beställa tid. Dags att stämma av och få veta hur vi ska jobba vidare.

4 responses »

  1. Mycket spännande läsning. Hur många delar/kapitel till finns det att se fram emot för oss som följer din blogg?

    Jag hoppas att du ser till att sprida sådana här ”gastkramande” och emotionellt starka berättelser även via andra sociala kanaler, typ Facebook o d.

    Dina alster förtjänar en stor publik, ity att du i dina blogginlägg berör frågor som berör livet självt, typ livets mening och dylika ”filosofiska” och mer djupsinniga spörsmål. Du väcker funderingar hos läsaren om sådana saker också, inte bara tankar om hur det ska gå för hästen.

  2. En helt annan sak jag tänker på är denna: Kan det vara så, tror du, att jag – metaforiskt sett, alltså – är som ett ogräs som kväver all annan vegetation här på din blogg?

    Det är ju nästan bara jag som kommenterar här.

    Jag har märkt liknande saker även på (en del) andra bloggar. Dvs när jag dyker upp på en blogg och börjar att kommentera det skrivna, då tystnar bloggens övriga följare och läsare i kommentarsfälten. Och kvar finns bara ”ogräskommentarerna” (från mig).

    Så inte sällan funderar jag över om jag kanske ska lägga av med kommenterandet, när jag noterar den sortens tendenser. Då kanske andra läsare/följare vågar krypa ut ur sina hålor och visa upp sig IRL.som bloggkommenterare, de också.

    Jag har mina aningar om varför jag förefaller ha en så negativ inverkan på andras kommenterarlust.

  3. Hahaha ja jag märker att folk inte gärna kommenterar och undrar varför.
    Men jag gillar dina ogräskommentarer. Dom får mig att reflekter och fundera.

    Tror inte att det är du som har negativ inverkan på folks förmåga eller vilja att kommentera. Det är bara en trend att inte göra det.
    Folk verkar inte våga uttrycka sina åsikter och funderingar. Det är lite ledsamt tycker jag för det är ju det som får oss att reflekter och växa och utvecklas.

Kommentera

