Fladdermössen flyger igen

Standard

Klyschig rubrik, ja jomenvisst.

Återigen hör jag fladdermössen.
I slutet av förra veckan var Slamsugbilen här igen och sög ut isoleringen under taken.
Man byter tak och så även isoleringen under. Sen trycker man in ny lösull.

Jag har sedan jag flyttade in här noterat fladdermössen. Men det har varit på sommaren och hösten. Ja givetvis våren också.
Jag har lärt mig att det finns insekter långt in på året som dom kan fånga och äta.
Men jag tvivlar på att dom flyger i November – December i ner till 15 minusgrader.
Jag inte bara hör dem utan ser dem också.

Jag vet att fladdermössen är artskyddade och att olika arter är olika sällsynta.
Det här tycks av ljudet att döma och även av de jag sett, tillhöra den lite större arten.

Jag har frågat Länsstyrelsen om hur det här kan vara tillåtet då jag starkt misstänker att det är många fladdermöss som får sätta livet till pga man suger rent med slambil.
Och det är ganska tydligt att dom faktiskt är väldigt störda av det som pågår.

Antar att beståndet minskar drastiskt. Men det verkar inte vara någon som kan göra något åt det hela.
Så här står det på Naturvårdsverkets hemsida.
Fladdermössen i Sverige

Här hittar man artskyddsförordningen.
Artskyddsförordningen

Den här sidan har mycket info också. Dessutom kan du lyssna på de olika arterna.
Det är riktigt roligt om man nu gillar sådant här.
Det gör jag

Spektrogram för svenska fladdermöss

Hur som helst hoppas jag dom stackars liven får lite lugn och ro och att så många som möjligt faktiskt överlever den här rensningen.

2 responses »

  1. Vilka intressanta och innehållsrika länka! Stort TACK för dem, Kulla-Gulla!

    Inte visste jag att det fanns så många olika fladdermusarter här i vårt land.

    En undran: Om arten är fridlyst, är det väl brottsligt att förfara på det sätt, dvs att suga ut befintlig takisolering på det sätt som du beskriver. Du har inga planer på att kontakta dels uppdragsgivaren och dels den firma som genomförde den arbetsprocess som uppdragsgivare beställde?

    Jfr med hur jag tyckte att du skulle gå vidare i fallet med den ägare som utan tillstånd parkerade sin firmabil på en parkeringsplats för handikappade, avsedd för handikappade personer vilka erhållit tillstånd att få parkera just på sådan p-plats?

    Jag tänker så här: Om man låter sådana här saker passera utan att någon ställs till svars, kommer den här sortens lagbrytare att flytta fram sina positioner. Och DET kommer i sin tur att gå ut över, i dessa båda fall som du har beskrivit, fladdermössen och de människor som har blivit tilldelade ett s k handikapparkeringstillstånd.

    Fast samtidigt förstår jag, om du inte orkar driva alla ärenden vidare på egen hand.

    Jag lade, för min del, ned en hel del jobb på att få myndigheterna att rikta sina ögon mot ett företag som försökte lura på uppringda personer ett s k gratisprov på omega 3-kapslar, varvid det visade sig att gratispaketet kostade en hutlös summa i porto- och expeditionskostnad samt att man band upp sig för ett tillsvidareabonnemang. Då blev jag fly förbannad och ringde dels till företagets ledningsansvariga och dels till myndigheter som polisen och Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden.

    Inte mycket hände, förstås, men härommånaden äste jag faktiskt att Konsumentverket hade utfärdat ett vite mot detta bluffbolag, avsett att träda i kraft om företaget inte ändrade på sin genomfalska marknadsföring av sin skitprodukt. Nu minns jag inte namnet på detta bluff- och bågföretag, men jag kommer ihåg hur glad jag blev, att någon av de myndigheter jag var i kontakt med faktiskt hade reagerat på min, och många andras, anmälningar.

    • Jo det finns många olika sorter i vårt land.
      Artskyddet gör att pågående process är olaglig. Länsstyrelsen är informerade men verkar inte göra något åt det.
      Så då får man ta det ett snäpp högre upp.
      Väntar faktiskt på svar.
      Får jag inte svar från den personen jag kontaktat nu så tar vi det till någon annan.

      Ja dessa telefonförsäljare som bara luras.
      Telefonoperatören 3 har börjat ringa ner mig alldeles sedan jag bytte bolag. Det är bland de mest oseriösa bolag jag någonsin haft att göra med.
      Och har man inte kunskap och ork så hamnar man i en ekonomisk fälla med dem.
      Sista säljaren bad jag fara å flyga.

      I dag ringde dom från Allt om Handarbete.
      Jag har aldrig någonsin prenumererat på deras tidnign och kommer så inte heller att göra. Men ändå envisas dom med att dom ringer gamla kunder.
      Lurendrejeri är det.

      Finns många många bluff och båg företag där ute tyvärr.

Kommentera

