Ibland gör jag fynd

Standard

Efter att ha besiktigat bilen UA hade jag några ärenden att uträtta på stan.

Lyckades lägligt parkera vid Stadsmissionens nya Second Hand.
Och jag kunde inte låta bli att kliva in.
Där var väldigt fräscht och snyggt.
Det första jag lyckades göra var att få ögonen på två ljusstakar och vips var dom mina.
Tycker själv att det var ett fynd.
Det borde vara mässing eller ev brons men jag är inte helt säker och hittar inga stämplar eller annan märkning på dem.
Någon som kan sådant här och kan ge mig en hint på vad dom har för ursprung?

Har ett par äldre vägghängda i brons som jag köpte för många år sedan och uppskattar lika mycket ännu. Tyckte dom här var lite originella och roliga.

I övrigt gick jag ur tygaffären som var målet, med oförrättat ärende.
Örebro hade en gång i tiden många bra tygaffärer men i dag är utbudet färre och det är svårt att hitta det man söker till rimlig peng.

Men skam den som ger sig.

Till veckan hoppas jag att det dykt upp ett antal korrekta journalkopior inklusive det som man per telefon insåg att man saknade? Hur kan man sakna viktiga detaljer in en journal undrar jag då. Men det har hänt förr och lär hända igen.

När dessa landat ska det börja produceras ett antal papper som skall skickas in till div enheter för bedömning. Inget jag ser fram emot men viktigt att göra.
Dags för justering av dom artificiella syn verktygen också.

På tisdag ger jag mig på ett helt nytt kapitel i livet. Jag ska prova på körsång *oops*

 

4 responses »

  1. Ja, du, KullaGulla, oavsett om ljusstakarna är ett fynd eller inte, så känns det bra att du är nöjd med ditt inköp. Och jag är glad för att du, äntligen, har lite flyt också. I ditt liv. Det behöver du. Det förtjänar du.

    Och nu detta med körsång. Den hobbyn kan väl sägas ha anknytning till en annan av dina hobbies: fågelskådning.

    Inte visste jag att KullaGullafåglar tillhör släktet sångfåglar.

    Det är hur som helst lärorikt att följa din blogg regelbundet. Man lär sig både det ena och andra. Både om dig och om annat.

    Men roligast är det definitivt, när du har goda och glada nyheter att rapportera här på bloggen. Så se nu till att parkera din nybesiktade bil på ”the sunny side of the street”. Så att inte snösvängen dyker upp en natt och transporterar bort den. 🙂

    • Jo men ett fynd är det. Jag fick två fina ljusstakar för mindre pengar än en ny.
      Så fyndat har jag gjort.
      Ja ibland har man tråkigt och behöver utvidga sin repertoar.
      Nu är det här prova på grejer som jag fått för mig att man måste göra om man har tråkigt.
      Det kan ju ibland vara nice att sjunga mer än i duschen som jag roat mig med hela livet.
      Går det så går det kan man ju säga.
      Jag *sjunger* ju med fåglarna och dom tycks nöjda eller ibland rent av förtvivlade.
      Men någon form av kommunikation uppstår det i alla fall.
      Lättast var det att prata med Moluckerna.
      Min kusin lät som dom när han värmde stämbanden inför en föreställning.
      Så kanske är det en bra början.

  2. Molucker? Finns det fåglar som heter så? Jag googlade på det ordet, men inga fåglar kom flygande till mig. Så detta måste du bara förtydliga.

    Vad gäller dina nyinhandlade ljusstakar, såbhar jag visat dina fotografier på dem för två av Antikrundans allra duktigaste experter. Ingen av dem ville dock figurera med sina namn i detta sammanhang.

    Icke desto mindre kan jag säga som så, att de båda blev eld och lågor, lindrigt sagt, över vad de fick se. Det där med mässing eller brons kan du nog glömma. Ljusstakarna skulle eventuellt kunna vara av renaste 24-karatigt guld!

    Troligen kommer ljusstakarna från Kina. Att de saknar stämplar indikerar att de kan ha tillhört Mingdynastins andre kejsare Cho Flöj-Ten (som regerade mellan 214 och 237 e Kr).

    Så det är minst sagt en gåta hur dessa ljusstakar har kunnat hamna och dyka upp i din hemstad, Kulla-Gulla. Kan möjligen vara ett krigsbyte eller en gåva till drottning Elisabet I av England, vilken sedan i sin tur givit bort dem som födelsedagsgåva eller dylikt till Vasaprinsen Erik, han som senare blev svensk kung under namnet Erik XIV. Han uppvaktade som bekant prinsessan Elisabet av England, hon som alltså så småningom blev drottning Elisabet I.

    Och så var det där med priset. Enbart metallvärdet indikerar att de är värda minst 1 miljon kr styck. Men Mingljusstakar, särskilt från den excentriske kejsaren Cho Flöj-Ten, han som starkt ogillade metallstämplar, har definitivt ett mervärde långt utöver metallpriset.

    Allt detta, Kulla-Gulla, innebär med andra ord att du nog kan räkna med att du är mångmiljonär nu!

    I sin tur öppnar detta för att du nog skulle kunna lägga ett bud på ÖBO. Ja, du ska förstås absolut inte sälja ljusstakarna, ty de kommer att stiga i värde även framöver. Men du kan ju belåna dem för att på så vis få loss lite rörelsekapital.

    Och sedan, när du väl har blivit ägare till ÖBO, kan du (vilket jag varmt rekommenderar) dels byta ut bolagets nuvarande styrelse och ledning (i synnerhet vd:n) – jfr med hur Donald Trump förbereder ett utbyte av makthavarna i Washington – och dels se till att få din nuvarande bostad helrenoverad inklusive tätning av ytterdörren och, givetvis, nuvarande knivspetshåliga golvbeläggning utbytt.

    Eller varför inte helt sonika flytta in i en bostad, där dina nyinköpta ljusstakar kommer, om möjligt, ännu bättre till sin rätt? Örebro slott, kan du inte lägga ett bud på den byggnaden också, när du ändå är i gång med att bygga upp ditt bostadsimperium i Närke.

    Jag kan bara säga: GRATTIS, Kulla-Gulla, till ditt fynd! Äntligen har du fått flyt i ditt liv!

    Ett avslutande tips: Varför inte döpa ditt bostadsbolag till KGB? Kulla-Gullas Bostadsbolag. Kan du själv komma på något bättre namn, låt höra i så fall. Annars tycker jag att vi kör på detta lysande framtidsscenario.

    • Oj vilken tur jag har då! Så bra att dom är värda sin vikt i guld *skrattar* helt enligt plan alltså.

      Molucker är = Moluck kakadua.
      En fantastisk fågelsort av många.
      Hade två st ett tag.

Kommentera

