Ska man skratta eller gråta?

Standard

Ingen har väl missat min vendetta med hyresvärden?
Att jag blivit dålig av luften i lägenheten?!
Att man har gjort utredning via Miljö och Hälsa.
Att man fått förelägganen om att åtgärda saker.
Golvsocklarna i köket bla och det är fixat plus ny matta inlgad.
Jag fick givetvis koordinera så allt klaffade själv för inget tycks ha något större intresse av att få saker fixade här.

Sen har jag ställt frågan flera ggr om när man ska åtgärda bla fukten i badrumsväggen men av någon outgrundlig anledning får jag noll och inget svar.

Utredninge är dessutom överklagad till Länstyrelsen. Dom behöver jag ringa nu har jag snabbt blivit varse.
För några dagar sedan smög man på värmen i huset.
Det kom fasen som en chock. Jag murar igen i ögonen helt på nätterna.
Jag har fått börja med kortisontabletter, kortisonspray och luftrörsvidgande plus allergimedicinen som jag aldrig äter vintertid.
Ändå är jag tät. Och det tar flera timmar utomhus innan det ger med sig.
Sovrummet är värst.
Tänk dig själv att du vet att du varje natt kryper ner i sängen i rummet som ger dig svårt att andas. För att ingen tar dig på allvar.
För att ÖBO inte anser att det här är deras problem.
Det är nog första gången i mitt liv jag får beställa nya astamamedicier i oktober månad.
Förstår ju att det här inte kommer hålla länge till. Men var fan ska jag ta vägen?
Bostadsbristen är ett faktum.

Inte nog med detta. Jag har som bekant en ytterdörr som har krånglat länge.
Ja i stort sett ett år. Men i februari beslöt man att byta den.
Detta gjordes 10 Juni om jag inte minns fel.
Jag har sedan dess pratat med dom säkert 20 ggr om att den inte är tät.
Alla lovar att återkomma men inget händer.
Sist jag pratade med bovärden nämde hon att snickaren sagt att det måste åtgärdas.
Det var när dom bytte matta och socklar i köket. Typ 29 augusti.
Jag har felanmält den via webben.
Kollade i går, den är avrapporterad och åtgärdad. Samma dag som jag skickade den.
26e September. Ingen har varit här, ingen har ringt.
Så här ser det ut i dag.

En sak är säker.
Jag har en dörr som inte är tät för brand.
Innebär att om det skulle hända något så läcker det både in och ut brandgaser genom dörren. Jag önskar att det här vore ett skämt. Men så förhåller det sig inte.
Jag vet ärligt inte vad jag ska göra.
ÖBOs försäkringsbolag som är samma som jag själv har, är upprörda men törs inte ta dusten med dom utan skäller ut mig per mejl och menar att jag måste ta tag i det här och verkligen få det åtgärdat.
Vad mer kan jag göra?
Ja jag ska ringa Hyresgästföreningen igen.
Men det känns lite som om ÖBO skrattar åt dom.
Och åt mig. Den där jävla dumma hyresgästen som bara gnäller och är dum i hela huvudet.

Men seriöst! Får det verkligen gå till så här?

2 responses »

  1. Tyvärr är det minst nio gånger av tio som så, att ska det hända någonting (till det bättre), måste man själv driva frågan stenhårt samt, om man har kompetensen, själv åtgärda fel som upptäckts.

    I ditt fall med den otäta ytterdörren till lägenheten kan ingen begära, att du ska fixa till de oönskade springorna. Men detta med att ligga på, så att ärendet inte myglas undan, DET faller på din lott, Kulla-Gulla.

    Kan låta (halv)grymt att skriva så. Men det är så vårt samhälle fungerar i dag. Ingen bryr sig. Utom den drabbade själv (i bästa fall). Och i detta fall är det du som är den drabbade.

    Ett tips: Försök ta reda på vad lagen säger om brandsäkerhet i flerfamiljshus. Hyresgästföreningens jurist måste rimligen veta lite om detta. Det finns ju nu för tiden regelverk att följa om både det ena och det andra. Där jag bor görs det mätningar på luftväxling, det har satts upp rökdetektorer i innertaken, i trappuppgången finns det brandsläckare, det har vidtagits åtgärder för att förhindra att en eventuell brand ska kunna spridas via ventilationskanaler etc. Jag vet dock inte om dessa åtgärder är frivilliga eller framtvingade av något regelverk.

    Ofta råder det (luft)undertryck i våra bostäder. En tanke: Om detta gäller även för din lägenhet (sannolikheten är hög att så är fallet), då kan du räkna med DELS att det sugs in kall trapphusluft via dörrspringan in i din lägenhet och DELS att luftflödeshastigheten stiger rent generellt. Båda dessa omständigheter bidrar i så fall säkerligen till att öka din frusenhet.

    FDETDA: Kan du tänka dig att ställa upp för lokaltidningen? Eller det känner du inte för? Journalister brukar gilla att få granska hur kommunen och kommunägda verksamheter sköter sig.

    • Ja men jag orkar inte med Journalister men inser att det börjar bli enda vägen att gå här.
      Det är så sjukt så jag har sällan varit med om något liknande.

      Här finns nog ingen kontroll alls på den typen av brandsäkerhet.
      Om man inte själv ringer ut brandförsvaret och ja, det verkar väl vara det jag måste göra här.

      Man hävdar också att det inte går att mäta den typen av luftflöden som du beskriver. Man kan bara mäta frånluften i ventilerna och den ligger precis ovanför undre gränsvärdet.

Kommentera

