Ocker! och Evidensia? mfl

Standard

Det har länge varit vida känt att de riskkapital ägda djurklinikerna är vida dyrare än andra kliniker.
För en tid sedan skrev Ponnymamman Ulrika ett inlägg som fick mer än ringar på vattnet och som fått Evidensias ledning att gå i taket.
Många försvarstal har hållits, mycket skit har kastats från Evidensias sida.
Men dom har inte mycket att komma med mer än tomma ord.
Att Ulrika sen inte fick besöka dem som journalist utan bara i egenskap av hästägare gjorde det hela ännu mer pinsamt.
Du kan läsa första inlägget här: Evidensia

Om du nu ändå läser hennes inlägg så fortsätt att läsa uppföljningarna och varför inte helt enkelt följa henne.
Hon ger oss en klar och väldigt rak syn på vad det innebär att vara hästägare.
Hon skippar allt lulllull och kör med raka rör.
Det är den krasas verkligheten som vi lever i och den är varken särdeles glamourös eller skimrande. Snarare kantad av smuts, slit och tårar.
Men även en  hel del lyckorus.

I dag har Tidningen Ridsport publicerat en artikel om en privatperson som varit på Evidensia med sin häst.

SVERIGE  Hästens operationer och vistelse på Evidensias djursjukhus i Strömsholm blev en ekonomisk chock för Maria Young Shing. Nu har hon jämfört kostnaderna med vad det hade kostat på en annan klinik. ”Vi känner oss lurade, men framförallt ledsna. Nu vill jag informera andra om skillnaderna” säger Maria till Ridsport.”
Chockfaktura ledde till egen prisjämförelse

Det är så här det ser ut för alla djurägare.
Väljer du ett av riskkapitalbolagen får du betala där efter.
Men är det rimligt?
Gäller inte lagen om ocker även här?
Ocker

Jag har genom åren så långt det bara varit möjligt hållit mig så långt ifrån dessa bolag jag kunnat. Och än så länge har jag inget kundkort hos någon av riskkapitalbolagen.
Men nu är det väl ändå dags för myndigheterna att börja granska det här??!

Det gäller faktiskt inte bara djursjukvård.
Det gäller vår svenska välfärdsvård också.
Där folk faktiskt nästan stryker med för att bla Capio ska tjäna grova pengar på patienter och skattebetalare.

Det är dags att vakna nu folket!!

 

3 responses »

  1. I juridisk mening är det INTE frågan om ocker. Men i moralisk bemärkelse kan man förvisso tala om ocker.

    Det är viktigt att skilja på juridiskt och moraliskt ocker.

    Jag instämmer helhjärtat i att folket behöver vakna upp. Detta gäller inte bara i denna fråga som du nu aktualiserar utan i en stor mängd andra frågor också.

    Jag uppfattar alltför ofta folk som en skock får som vallas runt av politiker och andra ”vallhundar”. Än rör de sig i riktning åt vänster, än rör de sig åt höger, sällan står de stilla på samma plats livet igenom, livrädda att byta åsikt/ståndpunkt.”

    Någonstans på vägen har logiskt, analytiskt och kritiskt ifrågasättande tänkande gått förlorat. En stor majoritet sysslar med vad jag skulle vilja kalla för emotionellet tänkande. Dvs det som känns bra upphöjs till sådana ”sanningar” som de väljer att leva efter. I denna grogrund spirar delusioner/vanföreställnngar.

    Du, Kulla-Gulla, är en ”motvalls kärring”. När ”alla” andra springer åt vänster väljer du att springa åt höger. Eller vice versa. Att vara ”motvalls kärring” (något som även karlar givetvis kan vara, termen är givetvis en metafor) innebär att man skiljer sig från mängden. Därmed kan alla ”motvalls kärringar” räkna med att, i olika sammanhang, få fungera som en sorts spottkopp som de andra, som ränner åt samma håll under vallningen, så väl synes vara i behov av.

    Många mentala spottloskor lär det bli under årens lopp. Från alla dem som inte rör sig motvalls.

    En del av ”motvallskärringarna” resonerar som så här: ”Men vaffan, jag står för och följer mina ideal, även om jag blir spottad på.”

    Andra ger upp och fogar med tiden in sig i ledet.

    Min känsla är att du, Kulla-Gulla, i alla fall inte ännu har nått det skede i livet, där du mer eller mindre motvilligt rättar in dig i ledet. Du verkar känna för att gå i otakt med andra. Ja, du förefaller inte ens rädas att gå i otakt med andra.

    Jag tycker det HEDRAR dig, Kulla-Gulla, att du vågar välja minoritetsvägar att gå på. Men du ser väl till att ha med dig pappersservetter i handväskan? För mentala spottloskor till följd av dina vägval får du räkna med. ”Avlossade” från alla dem som villigt låter sig fösas runt av alla självutnämnda ”vallhundar” som finns i vår Herres hage. Ty de måste ju ha någon att avreagera sig på. Och skylla sina egna tillkortakommanden på. (Inte minst personer i beslutsställning eller chefsställning verkar ha behov av spottkoppar; bra exempel härpå är dina skriverier om hur ÖBOs chefer bemöter dig; chefer är som regel allergiska mot ”motvallskärringar” – fast det visste du förstås redan).

    Nu ger det sig om du, Kulla-Gulla, avser att skjuta budbäraren (läs: mig), som kom med detta föga medhårsstrykande budskap till dig. Jag ser med spänning fram emot vad din reaktion ska bli.

  2. Så sant som det är sagt-. Det är givetvis (tyvärr) inte ocker i lagens mening men jag tycker det är skamligt att det får vara så här. Tjejen har gjort en vidare jämförelse som jag ska se om jag kan länka till. Det är förfärligt att man utnyttjar djurägares kärlek till sina djur och slutar ta sitt ansvar som domedagsprofet. Man kan inte och det är enligt lag förbjudet att behandla djur som lider där sannolikheten inte är stor att de blir bättre.
    Det är för fasen ända förmånen våra djur har. Att få lämna in när kroppen inte längre vill.

    Ja jag är en motvallskärring, det har jag nog fått höra sedan barnsben.
    Har aldrig ens försökt vara som den stora grå massan. Och visst kan det kosta men det finns inte mycket jag ångrar faktiskt. Sen hur kloka vissa tilltag har varit går ju att diskutera…
    Jag vill leva, inte bara sitta av tiden.
    Så jag gör så gott jag kan. Alltid retar det någon..

    Det händer att även jag slår följe med den grå massan. För vissa krig kan man inte vinna. Dom måste man vänta ut. Vissa människor måste få falla på eget grepp. Då är det bara att lalla med och titta på. Men givetvis är det här situationer som inte drabbar mig och de mina personligen.

    Då skriker jag högt och sparkar vilt omkring mig. Vilket kanske inte alltid faller helt väl ut.
    Men man blir klokare med åren.

    Får är fantastiska och väldigt tillgivna varelser. Dom är ganska kärleksfulla faktiskt
    Men dom är också ofantligt korkade.
    Det är väl det enda djurslag som samlas i hög och stint står och stirrar på sin överman (läs vargen) utan att fly. Nä för dom står stilla och låter sig bli sargade byten.
    Jag har aldrig begripit mig på den instinkten och jag antar att det beror på att dom varit i människans våld under tusentals år.
    Vi vallar dom och kräver att dom ska slå följe med varandra. Vi vallar dom med hund för att dom ska hålla ihop.
    Och krasst, vi ger dom en relation till vargen genom vallhunden.
    Och sen skyller vi våra förluster på vargen.

    Suck!

    By the way
    Det finns chefer som gjort det till sin enda uppgift, att bli av med mig.
    För jag ser för mycket tydligen.
    Och jag anser inte att en chef är en högre ställd varelse bara för att den sitter på en finare stol, har eget rum och kan fatta beslut.
    Kan den inte lyssna på dom som jobbar på riktigt så kan dom heller inte fatta kloka beslut.
    Det krävs dialog och det fattar få chefer…

  3. Det var många klokheter i din kommentar här ovanför.

    Fast det förvånar mig egentligen inte.

    Du har på din blogg städse visat prov på såväl socialt mod, rättrådighet & rättvisepatos som på ett snabbtänkt & högtstående intellekt.

    Och du verkar dessutom, tyvärr, ha noterat att snabbtänkthet, god problemlösningsförmåga och en generellt högtstående kognitiv kapacitet är exempel på egenskaper som lätt kan skrämma skiten ur folk Eller som ett ordstäv lyder: Från rädda rövar dyker sällan glada skitar upp. *ett känt djungelordspråk från mina hemtrakter*

Kommentera

