Migrän vs Botox

Standard

Kör en lite uppdatering då det nu gått två månader in på  botoxbehandling nr 2 för min del. Ni som inte följt med i svängarna kan läsa tidigar inlägg här Botox/Boutolism/Migrän

Fösta behandlingen gav en utopi av biverkningar som egentligen inte ska uppstå och som man ifrågasätter om dom ens är biverkningar.
Men det känns rätt så otroligt att slumpen plötsligt ger mig mängder av problem jag tidigare aldrig haft.

Men nu har jag gjort behandling nr 2. Det har gått 2 månader och jag försöker summera det hela.

Jag har klart mindre antal migränanfall. Dom är inte alls lika omfattande och intensiva som tidigare och jag har nog dragit ner på migränmedicin med 2/3 delar.
MEN jag har nervpåverkan som är tydligt.
Krypnignar eller snarare känns det som något kryper på mig. Börjar vänja mig men vaknar fortfarande vissa nätter och tror att det verkligen är något där.
Riktigt obehanlig känsla.
Jag har också en brännande känsla från nacke och bröstrygg. Det helt enklet känns som brännhett vatten som inte försvinner. Påverkan ut i armarna osv.
Så ja min nacke är nog en stor bov i dramat migrän.

Nu fick jag för första gången en rejäl migränattack trots botox.
Vad är skillnaden?

Den här gången går jag med feberkänning ett par dagar innan. Inte mycket men ändå så man noterar det.
Jag lägger mig tidigt (för att vara jag) och vaknar efter ett par timmar med en rejäl migrän på uppgång. Upp, tar tablett och hämtar vatten.
Svär lite över att CocaColan är slut för jag vet precis vad som vankas.
Somnar någon timme sen är det på topp.
Hela natten och kommande dag bestod av att kallsvettas av smärta och spy galla i mängder.

När man hamnar här i migräncykeln finns inget att göra längre. Man får inte behålla något alls. Inte ens lite vatten. Allt kroppen består av är den dunkande, strålande, vrålande huvudvärken och en jävla massa galla som hela tiden påkallar uppmärksamhet.

När allt börjar lägga sig framåt kvällen, ungefär ett dygn efter utbrottet så är man helt slut. Kroppen känns som den sprungit en halvmara helt otränad.
Huvudet är i en tonus som inte ens går att beskriva. Om man typ fyller det med sockervadd och häller sockerdricka på det kanske? Smatidigt som det är tungt som bly.

Man tål inte ljud och man tål inte ljus och man är inte alls i skick att röra sig många knop.
Det tar 3 dygn innan man får i sig och kan ta tillvara på första fasta födan.
Men ja pigg och alert är man inte direkt.
Men jag ska inte gnälla för mycket.

Innan botoxen kom in i bilden varade dom här attackerna i minst 3 dygn.
Att sen ens försöka ta upp vätska dyng 4a var ingen lek. Nu äter jag mat dygn 3. Så det går framåt.
Så ja visst gör botoxen skillnad även om jag önskar att den skulle ta bort det hela helt eftersom det är så pass begränsande och man är rätt utelämnad.

Jag skulle helt klart rekomendera botox till någon med migrän.
Men ha inte för höga förväntningar.
Och JA det finns en rad rätt otrevliga biverkningar med i bilden om man har otur.
Och JA jag kommer låta dom sätta alla nålar i skallen på mig igen.
För befrielsen av att inte ha den konstanta molande huvudvärken gör faktiskt att jag fått lite livet tillbaka.

 

6 responses »

  1. Det var en glad överraskning för mig att läsa, KUlla-Gulla! Efter din första bloggartikel om Botox och dig var det lätt att få intrycket, att det bara fanns biverkningar. Men nu skriver du dessutom om positiva effekter

    Vet du något om framtiden, Kulla-Gulla? Kan det rent av förhålla sig på det viset, att du kommer att svara ännu bättre på Botoxbehandlingen efter ytterligare några injektioner? Lite som att du kan lära din kropp och hjärna nya sätt att reagera och tackla saker och ting på, när din migränhuvudvärk väljer att slå till. Alltså ett slags betingning.

    Förresten: Har du under årens lopp lärt dig något om vad som tenderar att utlösa dina migränanfall? Finns det exempelvis en rytmicitet i dina anfall (tid på dygnet, tid i månaden etc)?

    En helt annan sak: Har du auror? Händer det att du hallucinerar inför eller under ett anfall? Jag läste för ett tag sedan om en migränpatient som drabbades av autoskopi, dvs hon såg sig själv – sin egen kropp – utifrån (= som vore hon en åskådare). Verkar vara en rätt läskig upplevelse.

    Men hon var definitivt i gott sällskap. Även Carl von Linné hade nämligen autoskopiska upplevelser. En gång, berättas det, skulle han göra sig ärende in på sitt arbetsrum. Då såg han sig själv sitta där i rummet, på sin stol. Vafvid Carl von Linné ska ha kommenterat: ”Jaså. är det här du sitter för tillfället och gömmer dig?”

    Men han fick nog inget svar av sin autoskopiska kopia. Sådana kopior brukar nämligen vara rätt tystlåtna av sig. Lite som stumfilm.

    • Vad som händer på sikt vet jag inte. Det dom inte själva vet är huruvida det här ”dödar” musklerna på sikt och ja, det är ju inte direkt smart kan man väl konstatera.

      Det finns inga cykler i anfallen alls. Allt är belastningsrelaterat har jag lärt mig.
      Det kan räcka med att jag går en längre stund på asfalt eller på betonggolv i en affär. Statisk belastning och låsningar i rygg och nacke är utlösande.
      Tror även käkarna spelar en stor roll i det här. Har för stunden en rejäl inflammation i ena käkleden som begränsar mig och triggar musklerana där.
      Det vill inte rikrigt ge sig.
      Inga sk auror heller vad jag vet.
      Jag blir ljud och ljuskänslig och svullnar i ansikte och ofta även i händer innan anfall.

      Läskigt att uppleva autoskopi!
      Tycker det räcker mer än väl när man ser sig själv i spegeln i dom här situationerna.
      Jag har ännu inte upplevt något liknande och förmodligen skulle jag uppsöka psyk i ett sådant läge och tro jag blitt galen!

  2. Inte ska du bli rädd om du drabbas av hallucinationer, Kulla-Gulla. Vi alla råkar ut för hallucinationer. Visst kan hallucinationer ha med psykos (”sinnessjukdom”) att göra, men det är inget ”krav” att så måste vara fallet.

    Du skriver om olika symtom du känner av. Googla gärna på ansiktsödem, angioödem, trigeminus, hyperakusi och liknande medicinska termer. Kanske kan du få vissa aha-upplevelser då.

    Apropå ansiktsödem, har du möjligen svullen tunga också? Vissa kan till och med drabbas av svullnad i halsen, något som har potential att bli farligt (andningsproblem). Det är trigeminusnerven som innerverar sådana här delar av huvudet. Och trigeminusutlöst huvudvärk är väl något som du också bör ha koll på. Googla gärna på just trigeminus + huvudvärk, om du inte redan har gjort det.

    Kanske kan du få ytterligare uppslag till vidare efterforskningar genom att läsa detta läkarsvar på en patientfråga: http://www.aftonbladet.se/halsa/article12082852.ab ?

    Berätta gärna vad dina eventuella googlesökningar ger dig för nya tankar och, kanske, aha-upplevelser. Jag vill lära mig nytt, jag också.

    • Jag tror inte att det här är annat än en föravisering av min migrän.
      Och migränen är som jag tror inte annat än en effekt på en hemskt sliten och trasig nacke.
      Vad vården anser är kanske något annat men man har aldrig ens anträngt sig för att utreda.
      Det har blivit värre sedan jag för ett antal år sedan blev påkörd i en rondell. En rejäl smäll som skickade bilen till skroten.
      Läkaren ansåg inte att det blev en whiplash för röntgen såg bra ut? Vanlig planröntgen visar inte den typen av skador men man ville inte kosta på något annat i Värmlands läns landsting.
      Jag får ingen smärta i ansiktet så som det beskrivs i olika forum utan jag helt kort och gjort upplever att huvudet ska gå i bitar. Skallbenet känns för litet och ja det gör praktiskt taget ont bara att andas.
      Så länge jag kan hålla det i någorlunda schack så är det okey men det tar ändå rätt hårt på kroppen.
      Och det tar som regel någon vecka innan allt lugnat sig så pass efter en attack så jag orkar det normala.
      Ansiktsödem, trigerminus kan jag nog utesluta helt utan att googla.

  3. Rent generellt så tycker jag att dina symtom inte entydigt pekar hän mot att det är enbart migrän din huvudvärk beror på.

    Jag är, precis som du själv, inne på att dina skador i halsryggen, bl a efter din whiplash, kan vara den värsta boven i dramat. En sådan instabilitetsskada i halsryggen kan sannolikt ge upphov till inte bara migränliknande symtom utan även andra sorters (tillhörande) symtom.

    En minsta gemensam nämnare skulle kunna vara nervinflammationer, åstadkomna genom att nerverna i ditt huvud har blivit irriterade, förslagsvis till följd av omgivande vävnaders överrörlighet eller underrörlighet (det sistnämnda skulle kunna kallas för kompensatoriskt fastlåsningssyndrom, vars syfte det är för kroppen att försöka neutralisera överrörlighet annorstädes).

    Nyss fick jag med posten en (för mig) intressant översiktsartikel om just migrän. Om den är intressant för dig, Kulla-Gulla, ska jag låta vara osagt. Men jag klistrar in en länk här utifall att…: http://www.medicaldaily.com/migraine-headache-causes-and-symptoms-2016-everything-you-need-know-394142 .

    EN sak som framgår av den artikeln är, anser jag, att dess innehåll ger en ökad sannolikhet åt synsättet att det inte enbart är ”regelrätt” migrän som ligger bakom din så handikappande huvudvärk.

    Som alltid ber jag dig: Rätta mig gärna, om du anser att jag är helt ute och cyklar genom att förfäkta en sådan tanke.

    • Nej för min del är det nog många bäckar små som gör att hela havet stormar.
      Tackar för en mycket bra länk.

      Jag skulle med största sannolikhet säkert ha nytta av en rejäl utrednign av nacken. Snarare av mjukdleskador än hårdvara.
      Men det kostar pengar för landstinget och ja, det är väl inte något dom vill kosta på om dom slipper.
      Jag måste i alla fall börja med att ta tag i käkarna då jag fått inflammation i dom.
      Så får vi se vad dom säger om det.

      Men som du beskriver så blir det överrörlighet kontra underrörlighet.
      Det ena gör det andra möjligt på något sjukt vis. Samtidigt som man ibland får såna låsningar så att en hastig rörelse får en att handlöst falla i backen.

      Men jag får väl säga att jag lärt mig hantera det rätt hyfsat.

Kommentera

