Kunskap eller okunskap

Standard

 

Kunskap väger aldrig tungt.
Ska försöka summera sista veckornas aktiviteter och människor.
Det tar nog lite tid innan jag kan presenera ett mer detaljerat inlägg.
Många intressanta möten och lärdomar.
Livet är fullt av överaskningar kan man säga.

Människor du trodde du kände, trodde du kunde lita på och som du haft nära, som ditt hjärta klappar för, är inte alltid det du trodde dom var.
Poff så byter dom skepnad och skyller senariot på dig.
För själva har dom sällan en del i det som sker eller ens i sitt eget agerande.
Det är alltid pga någon annan som dom agerar. Det handlar aldrig om egna aktiva val utan bara om vad andra får dom att göra 😂😂😂😇
Egentligen handlar det om konflikrädsla och dålig självkänsla.
Rädslor driver människor långt.

Inget man kan påverka MEN man kan lära sig av det.
Och ta med det in i nya möten med nya människor.

Jag har många gånger funderat på att försöka skriva en bok. Och jag har börjat flera gånger. Men inte blir det något helt av det. Inte än i alla fall.
Ibland tror jag att det skulle kunna vara till nytta för andra och ibland tänker jag ”vem skulle vilja läsa mitt dravel”
Och hur skulle jag kunna få en röd tråd i den så som jag svamlar.

Nåja den är sommaren har fört med sig nya och nygamla kontakter.
Många nya lärdommar och mycket inspiration.

Jag kommer aldrig mer ge mig på ett djursök utan någon typ av kontrakt.
Och jag kommer aldrig mer vara länken till andra människor.
Och jag vet att allt jag gör och säger kommer att användas emot mig.
Men jag har vunit mycket på det här. Och det tar jag med mig.

Nu ska jag klottar lite på några fler inlägg.
Om vädret tillåter i morgon så blir det en fotosession.
Har även ett fotouppdrag på G.
Nu ska jag krypa till kojs, slå igen mina blå och fortsätta planera 😉

4 responses »

  1. Inte åstadkommer du ”dravel”, Kulla-Gulla.

    Det är spännande att ta del av hur & när du kastar dig in i det ena projektet efter det andra.

    Jag uppskattar möjligheten att här på din blogg kunna få ta del av hur du tänker och känner. Speciellt den entusiasm, intensitet och glöd du så ofta sprider och bjuder på.

    Du är heller inte rädd för att ta ut svängarna. Det blir lite som att åka berg och dal-bana när man följer dina öden och äventyr. Tvära kast. En bra återgivning av vad livet är och vad livet bjuder oss på. Både medgångar och motgångar. Mest det sistnämnda.

    Faktiskt har, anser jag, muslimerna rätt som ser detta jordeliv som en mer eller mindre lång transportsträcka och kvalificeringstävling fullt med utmaningar, strul och eländen.

    Det är ju därför som de så ofta har en dödslängtan. En redobogenhet och villighet att dö för den goda sakens skull (jihad). Ty då kan man ju lämna jordelivets evinnerliga och stressande kvalificeringstävlingar bakom sig och gå in en ny och skönare livsfas, det eviga livet i Paradiset.

    Fast tänk om det bara är jordelivet som finns på riktigt? Och om det eviga livet i Paradiset blott är önsketänkande? Är det då värt att spränga sig själv – och andra – i luften redan som ung man eller kvinna?

    För övrigt, hur underbart är livet i det islamiska Paradiset? Varje man där har 72 kvinnor (jungfrur) att förlusta sig med. För att inga av de 72 kvinnorna ska bli på dåligt humör, missunnsamma, svartsjuka, avundsjuka eller dylikt, något som skapar negativa vibbar i Paradiset, måste rimligen mannen ge alla sina 72 jungfrur samma sorts bemötande och ”behandling”.

    Ponera att det rör sig om att ha sex. Då bör mannen i fråga rimligen ge alla 72 kvinnorna en herdestund samma dygn. 72 (kvinnor) delat med 24 (timmar), det blir 3 ligg i timmen. Då har jag ändå inte dragit ifrån tid för vila, sömn, mat, böner, lovprisning av Allah, pinkning, bajsning osv.

    Det är inte utan att den här muslimske mannen i Paradiset måste ligga i ordentligt. Rent spontant tycker jag att han bör ha det stressigare där i Paradiset än han hade under sitt jordeliv. Och då kan man fråga sig: Vad är poängen med att gå från stor stress till ännu större stress?

    Kanske har även Kulla-Gulla några livsfilosofiska förklaringar och funderingar att dela med sig av kring detta?

    • Å ja, dravel kan det gott vara i mångas ögon.
      Kan så vara att jag är hyfsat impulsiv och ibland ger mig in i saker utan att tänka till.
      Ibland har det varit sjukt mycket till min fördel.
      Bla ett jobb jag sökte utan att det offentligt kommit ut. När jag såg annonsen hade jag redan varit på två intervjuver och det var nog tur det. Annars hade jag aldrig vågat söka då jag saknade typ 75% av den kompetens man eftersökte. Men jobbet fick jag.

      Ja du den där dödslängtan kan man nog ha alla lite var och en till mans.
      Men inte fasen skulle jag ha den om någon tutat i mig att jag skulle ha 72 män att förlusta mig med 24/7
      Då hade jag nog gjort vad som helst för att överleva. Eller garderat mig och blivit begravd med en bomb eller kanske en magnum.

      Om jag nu ska dö, så är det väl för att slippa vara andra till lags och för att få lite rast och vila kanske.
      Men jag har aldrig begripit mig på den muslimska religionen eller för den delen någon annan religion heller.
      Men alla blir saliga på sin tro sägs det. Kan är det just av den anledningen jag är som jag är. För att jag tror på det jag vill göra och inte frågar gud om det är okey.
      Eller försöker be gud om förlåtelse när jag har syndat eller gjort fel. Eller skyllt på hela härligheten.
      Nä tacka vet jag här och nu.

      Dom där muslimerna lär snabbt få hjärtinfarkt i Paradise!

  2. Jag upprepar: Du skriver inget dravel.

    Däremot kan jag tänka mig att det finns en hel del personer som har en annorlunda – av mig kallad woowoo-istisk – läsart. Som har svårt att ta till sig texter med högre komplexitet än den man finner i barnböcker.

    Sådana människor kan nog kalla dina texter för dravel. Ty de har svårt att uppfattar deras budskap och poänger.

    Det man inte begriper brukar folk regelmässigt avfärda som dravel. Eller bullskit som är det ord jag själv föredrar att kalla dravlet för.

    • Bullshit är ett bra ord.
      Och man kan anvädna det när andra är för dumma för sitt eget bästa.
      Människan är både naiv och korkad många gånger. Och drivs av instinkt. När instiknten vaknar, oavsett vilken, så kopplas tydligen hjäran helt ur. Två av varandra oberoende system som uppenbart inte är körbara samtidigt.
      Jösses amalia.
      Man ser ju inte själv riktigt vad man kan bidra med eller vad andra uppskattar att läsa.
      Men vissa saker är rätt hyfsat roliga och dela med sig av. Många gånger hoppas man väl att andra ska kunna dra nytta va misstag och erfarenheter man själv gjort.
      Me det är väl bara önsketänkande.

Kommentera

