Gissa bajset

Standard

wp-1468615950277.jpg

Finns det någon med den distinkta kunskapen eller ska man anta? Jag har allt letat lite men får inte riktigt saker att stämma. Vilket iof är bra i min värld.

Jag är involverad i söket på en hund som sprungit bort.
Han blev skrämd och lyckades krypa ur sitt koppel och fly från matte förra lördagen. Han har i nu varit på vift i en vecka.
Man har observationer på honom och jag tror informationen spridit sig som ringar på vattnet.

Vi har en hum om hur han rör sig och börjar förstå hur man agerar.
Vad som är viktigt att tänka på i vårt handlande runt honom.
Nu ska vi försöka kartlägga stråk och tider. Jag hoppas och tror att närmaste dygnet ska ge resultat så vi kan bygga vidare på våra teorier.
En rädd hund som bara bott i Sverige i 3 månader är en svår nöt att knäcka.
Han har levt på gatorna i Spanien under sitt första levnadsår och lärt sig att överleva.
När sådant här händer träder reptilhjärnan in och dom agerat inte alls så som man kanske kan tro. Jag lär mig lite om honom för varje dag vi går om varandra.

Det är rätt så fantastiskt hur många människor som finns när sådan här händer.
Människor som aldrig tidgare mötts sluter upp och bygger nätverk och sitter på pass.
Bollar tankar och ideer och utvecklar en plan.

Det kommer ta tid innan vi är i mål. Men trägen vinner.
Alla gör lite vilket gör att man orkar länge.

I natt är första natten med åtelkamera.
Jag hoppas få dom bilder jag väntar på. Jag kommer lätta för varje sms som kommer.
Även om dom inte är från kameran.
Kanske ska kolla om jag kan ställa in en specifik signal på just dom smsen.

 

2 responses »

  1. Du vet väl om, Kulla-Gulla, att man kan kontakta en jourhavande biolog/forskare på Naturhistoriska riksmuséet för att få svar på, exempelvis, vad det för slags bajs man upptäckt ute i naturen. För detaljer kolla in http://www.nrm.se/ . Skrolla ned på startsidan så finner du strax ”ingången” till jourhavande biolog

    Vad gäller den bortsprungna hunden så bara måste du berätta hur det hela avlöpte. Eller är hunden fortfarande på fri tass?

    Man kan bara spekulera i vad den hunden har varit med om nere i Spanien, innan den fick chansen att komma till Sverige. Även hundar kan drabbas av PTSD!

    Vad hoppas du kunna se för djur via din åtelkamera? Rovfåglar eller fyrfota däggdjur? Kanske både-och?

    • Bajset är bestämt till hund. Min dåvarande misstanke bekräftad.
      Tack för länken! Man vet aldrig när behovet dyker upp igen.

      Hunden är i skrivandets stund fortfarande på fri tass vilket gör mig galen. Men men. Vi får se hur det går. Det har gått över en vecka nu.
      Ja dom kan ju det och säkert finns det en stor chans att så är fallet här.
      Jag ska berätta mer senare.
      Det är just denna fyrfota herre vi önskat fånga med åtelkamera och det har vi gjort. Även en räv och ett helt gäng kärringar.

Kommentera

