Teknikens under

Standard

Att byta lysrör i ett badrumsskåp!

För ett par dagar sedan så gick lysrören i badrumsskåpet sönder.
Har funderat och titta och petat, kliat mig i huvudet och funderat lite till.
Hittat 2 skruvar inne i skåpet men det kändes fel då det borde lossa hela överdelen med el.
Kändes inte helt rätt.

Ringde en vän som bott i samma områden länge och frågade om han möjligen hade en susning. Jodå, det hade han.

Så jag tog en köksstol och försökte pejla in läget.
Inte helt enkelt faktiskt.
För det första är det något konstigt mått på insektsnyckeln som ska användas.
Och en sån storlek hade inte jag. Har alla trodde jag.
Tillslut blev det skruvdragare och en vanlig platt bit!

dsc_0294.jpg

Den gamla glimtändaren

dsc_0293.jpg

Den gamla glimtändaren

dsc_0297.jpg

Den gamla glimtändaren

dsc_0300.jpg

Den gamla glimtändaren

dsc_0305.jpg

För att sätta i och ta ur skruvarna, ja att ens kunna lokalisera dem, krävs en spegel.

Den pyttelilla skruven i kanten av det vita som reflekteras i spegeln är alltså den som skall bort x2 för att man ska kunna få bort skyddsglaset och sedan byta lysrör och glimtändaren.

Jag är glad att jag är 172 cm lång och fortfarande kan balansera på en köksstol.

Jag tog de gamla lysrören och glimtändaren och åkte till Willys för att kassera och inhandla nya. MEN! Inte säljer väl Willys lysrör nu mer. Nä dom hänvisade till macken som inte heller sålde sådant.
Rennomè fick ett besök. Två lysrör inköptes och nya glimtändaren. Dock var valet svårt efters om varken lysrör eller tändare längre ser ut som det jag precis plockat ut.
Så NEJ jag kom inte hem med rätt grejer. Närbutiken hade inte heller tändare , för det var dom som blev fel, så jag fick åka en vända till för att köpa en annan uppsättning.
När jag kommer hem inser jag att bilen som jag lagat oljeläckaget på läcker olja, fast lite längre bak??
Just nu går det tamigtusan troll i det mesta.

Jag ska önska mig en stege i julklapp tror jag bestämt.
Vet precis vilken sort jag vill ha!

Dock undrar jag hur människor som är kortare än jag och dessutom äldre eller mindre händiga, hur byter dom sina lysrör?
Är det en karl som konstruerat detta månntro?
Ja idiotiskt är det i alla fall.

 

 

 

 

 

2 responses »

  1. Jag uppskattar verkligen din icke-våpiga attityd, Kulla-Gulla. Du är vad jag brukar kalla för ”a do-er”, dvs en person som får saker och ting uträttade.

    Fast detta med att vara en doer hjälper förstås ändå inte alltid, när man som du städse blir påmind om att du lever i en trilskande verklighet, som verkar designad av en dysfunktionell och vrång gudom, som näppeligen kan älska sin skapelse.

    Men en undran här är på sin plats. Är inte badrumsskåpet hyresvärdens? Dvs det satt på väggen när du flyttade in i lägenheten. Det kommer att finnas/lämnas kvar i badrummet den dag du flyttar ut ur lägenheten. Eller? Alltså lite som vitvaror som kyl och frys.

    I så fall borde du väl snarare ha felanmält badrumsskåpet och begärt att någon av ÖBO:s egna reparatörer/vaktmästare kommit hem till dig och åtgärdat felet. Kanske rent av ÖBO:s vd hade offrat sig och personligen ställt upp – som en gest av försoning. Eller?

    Förresten: Ha en trevlig semester, förhoppningsvis med möjligheter för dig att finna frid och glädje ute i naturen! // önskar din trogne bloggläsare Bruno Brännvin

    • Ja god sås reder sig själv?
      Jo badrumskåpet är hyresvärden. Att ringa dom swischade förbi bråkdelen av en sekund. Men inte ringer jag dem om jag ska byta glödlampa? Fast jo, ska jag göra det i bardrummet så får jag göra det, för dit når jag inte upp.
      Men jag ville ha ljus NU inte om en vecka när någon kanske har tid att fixa det.
      Dom har bovärdar men undrar om dom gör sånt. Kanske. Måste fråga nästa gång jag pratar med henne.

      Här finns noll och ingen försoning. Dom (läs chefen) är artig och ”trevlig” när jag springer på henne. Men nä, hon är varken en doer, eller en person som tar reda på fakta. Hon är en antagare.

      Mycket semester lär det väl inte bli kan jag tro.Men jo lite utspritt tänker jag nog se till att få.
      Jag önskar även dig Bruno Brännvin, en särdeles trevlig semester.

Kommentera

