Lagen om upphovsrätt del 1!

Standard

Här finner du själva lagtexten Upphovsrätt

Varför drar jag upp detta igen?
När det kommer till texter, bilder, konstverk och musik.
Kort och gott allt som en person har skapat.
När det gäller produkter så tar man patent och mönsterskydd Patent och registreringsverket

Det finns också en varumärkeslag Varumärkeslagen

 

När man bloggar, gör hemsidor, marknadsför varor och tjänster, då är det livsviktigt att du faktiskt vet vilka lagar du underkastar dig.
Jag ser varje dag, bilder i bloggar och på forum, som är googlade och plockade efter tycke och smak. Helt utan betänkligheter.
Det är STÖLD om man inte fått lov av ägaren att låna eller använda bilden.

Jag har ett väldigt bra exempel på det här.
En vän till mig kontaktade mig för ett par månader sedan. Hon bloggar, har en hemsida och fotograferar massor.
Av en händelse hittar hon sin bild i en webbshop.

Företaget har helt enkelt laddat ner hennes bild från hemsidan.
Laddat upp den på sin egen hemsida som marknadsföring av produkten som bilden visade.

Jag är hyfsat påläst när det gäller den här typen av stölder så jag gav henne lite tips och råd.
Min vän har inget företag utan är en helt vanlig privatperson som gör det hon brinner för riktigt bra.

Efter kontakt med företaget som först inte alls förstod det hela, utan skulle återkomma så fick hon ersättning för bilden. Dom gjorde upp i godo.
Summan hon ersattes med allt som allt var närmre 3 000 kr.
För EN bild.
Det kan bli otroligt mycket dyrare än så om du ger dig på en person som driver sin verksamhet i företagsform och som kanske tom  har patent och varumärkesskydd.

Så innan du laddar hem något från internet och publicerar det offentligt utan tillstånd, riskerar du att åka dit.
Om jag upptäcker att någon tagit mina bilder och använt dom så kommer jag givetvis driva ärendet. Samma gäller texter och annat jag har producerat.

Det kan också vara nyttigt att besöka sidor som Bildombudsmannen

Den som söker han finner brukar jag säga.
I dagens samhälle finns det mesta lättillgängligt på internet.
Du måst förvisso vara lite källkritisk, men det får jag dedikera ett annat inlägg till.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

© Lundabergs

 

2 responses »

  1. Intressant! Detta gäller ju inte bara bilder (foton, målningar, videor, filmer etc) utan även skrivna texter (böcker, artiklar, bloggposter etc), audiogram (t ex olika sorters musik och musikaliska stycken).

    Vad vet du om att kopiera för eget bruk men utan kommersiell användning? Man kan ju låna en bok på bibliotek och sedan låta kopiera valda sidor ue denna bok (eller hela boken). Man kan ju spela in en favoritlåt från radion. Vad gäller för alla låtar som finns inspelade på YouTube? Eller om jag tycker att du tar bra naturfoton, är det fel av mig att kopiera dina utlagda foton för att kunna njuta av dem för eget bruk (inom familjen) så att säga?

    Alltså: Var går gränsen mellan kopiering fär privat bruk och för kommersiellt bruk? Vet du något om denna svåra gränsdragning? För mig är det solklart att om jag skulle saluföra dina foton i syfte att tjäna pemgar på dem, då bryter jag mot lagen, ifall jag inte har ditt tillstånd att göra så. Men är det OK att lägga upp dina bilder i ett fotoalbum på exv Facebook i mitt namn, förslagsvis under rubriken ”bbnewsab:s favoritbilder”? Och då avser jag att i detta fotoalbum kanske det finns 25 foton, som hämtats från 15-25 olika personer. Och att syftet INTE är att tjäna pengar på bilderna.

    En följdfråga: Blir det hela mer OK om man i så fall anger fotografens namn, ifall detta är känt? Eller det gör varken från eller till?

    Många frågor. Men jag hoppas att du vill försöka besvara dem. Detta med copyright är viktigt. Men snårigt.

  2. Pingback: Lagen om upphovsrätt del 2 | Just another day

Kommentera

