Ett steg framåt

Standard

Så där, nu är det gjort.
Den 12 Februari beställde ÖBO en ny ytterdörr åt mig.
Nu är den äntligen inmonterad och klar.
Är glad för att jag gick på min magkänsla och ville vara hemma när jobbet gjordes.
För han fick åka och hämta grejer 2 ggr eftersom medföljande delar inte passade.

Måtten i huset stämmer inte längre med standardmått.
Men ÖBO vill inte måttbeställa dörrar för det blir dyrare…
MEN jag tror dom skulle vinna på det i längden eftersom det tar nästan en hel dag för att få det klart. Det är inte som att lägga ett puzzel direkt, utan montören måste vara lite av en innovatör och skapa sitt eget puzzel.
Skruvar som är för korta, trösklar som inte går att skruva i, karmar som inte passar utan måste anpassas osv osv.
Men nu sitter den i alla fall på plats och går att öppna och stänga utan besvär.
Han synade den gamla och suckade. Att både karm och dörr var skev var inte så konstigt då det brutits på alla håll och kanter.

När snålheten bedrar visheten så blir det ofta dyrare i längden.
Men ÖBO´s chefer har nog bonus på att begränsa alla renoveringar.
Jag ska roa mig med att skapa ett litet fotoprojekt så ska ni få se hur det ser ut på sina håll.

Dock gillar jag inte den nya typen av ytterdörr som försäkringsbolagen kräver.
Den kräver nyckel både in och utvändigt.
Ajöss det enkla vredet på dörrens insida!

Nu ska vi se hur många månader till dom ska ha på sig för att lösa gåtan som gör att jag inte kan andas här inne. Kanske är dom klara till Jul.
Eller så säger dom att det inte är något fel på luften och att jag inbillar mig.

Fick dock höra att det är fler än jag som drabbats av olika andningsproblem i det här området. Bla barn.
Drog mig också till minnes en historia om en annan lägenhet, men tar den historien i ett annat inlägg. Dock samma fastighetsägare.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

©Anna Lundberg

#ÖBO #Örebrobostäder #hyresgästföreningen #örebrokommun #renovering

 

2 responses »

  1. Kanske blir de klara till jkul, skriver du.

    Så optimistisk du har blivit, Kulla-Gulla! Vad har hänt? Du brukar ju vara ovanligt realistisk av dig annars.

    Ja du, snålheten bedrar visheten är ju onekligen ett talesätt som passar in i din beskrivning av ÖBO

    Vad gäller dina andningsbesvär: Det finns ett fenomen som kallas för förhöjd perception. Därmed avses att man har en ökad sensitivitet/känslighet för vissa ämnen/substanser/molekyler. Det finns individer som är duktiga på att känna dofter och smaker som vanligt folk inte känner. De har alltså förhöjd perceptionsförmåga. Jag kan tänka mig att dina luftvägar på likartat vis har en förhöjd förmåga att detektera och reagera på kemiska ämnen som finns i luften inne i din bostad.

    Och dessa ”allergiframkallande” kemiska substanser kan sålunda frigöras i pyttesmå mängder från material som finns i väggar, tak och golv. Jag kan tänka mig att framför allt golvet ger ifrån sig sådana ämnen, eftersom du har berättat om knivhuggsliknande stickhål och dylikt i just golvbeläggningen.

    Sådana stickhål kan leda till att syre förmår tränga in i golvbeläggningen, innanför/inunder den normalt skyddande ytan (som alltså har förstörts genom dessa stickhål). Resultatet kan bli accelererad härskning av olika lösningsmedel. färgämnen eller liknande som finns i golvbeläggningen.

    Kombinationen ökad luftvägskänslighet hos dig och ökad molekylfrisläppande från skadad golvbeläggning skulle kunna ge dig andningsproblem. Om man då mäter bara den ena aspekten i en dylik kombination, är det lätt hänt att slutsatsen från ÖBO blir att du bara inbillar dig. Att undersöka och mäta hur dina luftvägar reagerar och hur känsliga de är ligger inte på deras bord så att säga, utan det är en fråga för dig och sjukvården.

    Att byta bostad bör fortfarande finnas med som ett av alternativen på din agenda.

    • Jag är alltid positivt inställd även om det inte låter så. Något krass och cynisk i min framtoning, men när man lever i Jantelagen så måste man nog hålla en viss nivå för att överleva mentalt.

      Jag fick mina första rejäla astmaanfall som 7 åring.
      Då mot hasselnötter. Sen har det bara blivit värre med åren. Men tar jag mina mediciner under pollensäsongen så burkar jag funkar bra.
      Sen är jag doftkänslig så det heter duga.
      Och som du skriver så reagerar jag säkert mycket mer än vanligt oallergiska människor.

      Fick höra om en famlij som flyttat in i en lägenhet med ett barn som hade krupp. Barnet blev avsevärt mycket sämre i dessa lägenheter.
      Så något skit utöver torr luft är det.
      Mycket radon sägs det, dock brukar det inte ge den här typen av reaktioner.

      Vaknade i morse och fick dubbla doserna av alla mediciner för att ens orka äta frukost och duscha.
      Det här tar kål på mig sakta men säkert.
      Varit borta hela dagen, i naturen bland allt pollen, i stallar med damm och skitiga hästar. Men jag mår fint.
      Tills jag kommer hem. Då är det kört på 30 minuter igen.

      Om dom säger att jag inbillar mig så kommer jag riva upp himmel och helvete åt dom. Det kan jag lova dig!

      Att hitta en annan bostad i den här stan är inte det enklaste uppdrag man kan åta sig om man inte vill bo i områden där man inte törs gå ut efter kl 18 typ.

Kommentera

