Tack för den!

Standard

I går tog jag min risiga lekamen och drog med mig kameran ut i ett av våra Naturreservat.
Oset utanför, eller ja, nästan i Örebro.
Här finns mycket att se och jag har inte gått varvet runt eftersom jag inte vågat ge mig på det. Nu fick det väl bära eller brista kände jag.
Måste bara få ett break i smärttöcknet.
Kan man inte få det genom ridning och hästar i allmänhet får man göra det på näst bästa sätt.

Fick den ljusa ideen att prova filmfunktionen i kameran.
Den har jag inte haft behov av, men nu stundar mycket kul i naturen så jag tänkte att det kan vara bra att testköra.

Jag får sen upp filmerna i datorn och bara stirrar.
Kastar mig över kameran och kollar linsen. Helt ren.
Kollar i andra änden av objektivet och där är det lika rent.
Börjar ana ugglor i mossen.
Hämtar sensoskåpet och öppnar spegeln. Och visst faan!
Hela jäkla sensorn är full av damm!
Plus att det hänger en tråd bakom spegeln som jag inte har en aning om hur den kunnat hamna där.
Min gamla trotjänare gick med div linsbyten i 5 år innan första rengöringen. Då har jag bytt gluggar i stallet och på många andra galna opassande platser.
Så det här känns galet. Det går heller inte att blåsa bort det med bälg.
Så i morgon är det jag som får ge mig av till fotohandlaren.
Synd att jag inte kollade den här funktionen direkt när kameran var ny. För det här kan omöjligt kommit in på mindre än ett år.
Det är en stor grej i mitten av filmen och massor av smått i nederkanten.
Syns bättre på andra filmen.

Snatterand Oset 21a Maj -16

Stare matar ungar

Så vi får se vem som erbjuder sig att göra rent den här förskräckligt skitiga sensorn.
Jag gick bet på den.

Suck!

Men bilderna jag tog ser rätt dammfria ut vilket i sig är en bra grej. Men jag förstår inte riktigt hur det är möjligt.

 

 

7 responses »

  1. Jag är inte så kräsen. Tycker att båda videoklippen är helt OK. Både det med elefanterna och det med lejonen.

    Nä, skojar bara. Visst syns det vad du har filmat.

    Fast att det är snatteränder du filmat i klipp nr 1, det visste jag inte.

    FDETDA: Heter de så för att de snattrar så mycket?

    Och vad gäller holken i klipp nr 2, är inte den i behov av viss restaurering? Jag tycker den ser lite murken ut. Det handlar väl inte om något svartbygge?

    • Lejon, tigrar, kängrur och drakar hehe
      Jag blir bara så trött på att filmen förstörs av allt damm.
      Snatteranden borde fått sitt namn av sitt läte.
      http://www.fageln.se/art/snatterand.aspx
      I högerspalten på denna sida, precis under bilderna kan du lyssna på dess läte. Någon måst tyckt att detta är just snatter…

      Holken är välanvänd. Säkert dags att byta ut den, men än finns där tak, golv och intakta väggar. Många saknar det.
      Mycket troligt ett svartbygge som man inte vågat underhålla 😉

      • Tack för detta ovanligt informativa länktips! Har favoritmarkerats av mig.

        Men visst är väl änder överlag rätt högljudda av sig? Jag tänker i första hand på gräsänder.

        Efter att ha lyssnat på snatterandens läte måste jag bara få sagt, att jag tycker det påminner en hel del om smörgåsens. Tror du det kan finnas ett samband mellan dessa båda fågelarter, Kulla-Gulla? Eller det är kanske bara jag som hallucinerar?

      • Ja visst är dom ”gräsligt” högljudda dom små liven. Bits gör dom också när dom är hungriga och ivriga.
        Generellt låter väl änder och gäss en hel del. Häromdagen stod dom och väste åt mig då dom itne var säkra på att deras telningar skulle få vara ifred. Men att flytta dom var aldrig aktuellt. Märkligt beteende.
        Finns många bra fårgelsidor. Är man intresserad av att se vad som finns i ens eget närområde så kan man ta sig en titt på artportalen. Där kan du söka på stad. Dit rapportas även udda fynd in.
        Mina smörgåsar brukar inte prata så speciellt myket vad jag vet? Men jag kanske borde boka ett besök på audiologen? Hallucinationer…hmmm

  2. Tycker också om filmerna 🙂 Varute till Oset (parkeringen iallfall) för första gången igår, på väg hem från USÖ. Någon måste ha läst fel på min resa hem då jag har direktresa. Men det gjorde ingenting. Resan längs med slussen och vattnet var fin. Precis som dina filmer är! 🙂

    • Tack. Ja det kommer fler filmer framöver. Tänkte göra lite bildspel också. Nu har många fåglar ungar vilket gör tiden eminent att fota och filma. Dock vore det praktiskt utan damm i sensorn. Men det borde gå att lösa.
      Jag är som sagt novis på att filma med denna och drömmer egentligen om en actioncam.

Kommentera

