Att bo i hyreshus

Standard

Så slog det om. Från 26°C till 4°C över en natt. Endast en tempskillnad på 22°

Jag är inte helt bekväm med dom här växlingarna får jag lov att säga.
För att inte tala om hur hyresvärden hanterar värmen i huset.
Det blev dubbla filtar i sängen i natt. Raggsockor för att orka gå omkring i lägenheten. Det är ju som jag tidigare sagt ett konstant drag och kallras i den här lägenheten. Så jag försöker hålla mig i hörn. Vilket inte går om jag ska använda datorn.
Ytterväggen bakom skrivbordet är kall och det drar rejält.
Temperaturen enligt mätare är 22 grader, så jag ska nog införskaffa i en nyare.
Men drag är svårt att mäta och ja, jag får isbitar till händer och fötter och ont i varenda led.

 

wp-1463329511150.jpg

Sen fick jag totalt nog på grannarna i fredags kväll.
Varje dag hoppas det i golvet. Jag sitter och jobbar eller gör andra saker och har hela tiden detta dunkande i golvet. Detta varieras med att man drar möbler över golven, dag som natt och spelar hög musik.
Jag har varit rejält störd av detta i flera månader. Vissa dagar är det lugnt dock.
Men på sista tiden har barnen börja leka i trappen också.
Eller ja sista två månaderna.
En dag satt dom utanför min dörr och försökte skära av en snöpinne med en bordskniv, ni vet en sådan där orange reflexpinne som sitter vid vägar för att plogen skall veta inom vilken ram den skall förhålla sig.

Så när klockan var 22 i fredags kväll fick jag fetnog. Så jag gick upp och ringde på dörren.
Då blev det tyst. Ringde en gång till. Lika tyst.
Ringde en tredje gång och då hör jag fotsteg och man öppnar BREVLÅDAN?
Då sa jag åt dom att öppna dörren. Men nä.
Efter att jag vrålat, nä jag skojar inte, så öppnade dom dörren.
Jag frågade om dom var medvetna om att dom hade grannar?
Jo visst var man det.
Talade men  hygglig mycket ilska i rösten, om vad jag ansåg om deras sätt att hantera sina grannar. Var på jag får till svar;
”Du skulle ha sagt till tidigare, innan du blev så här arg”

Hmm typ då för 5 månader sedan? Mmm kan så vara. Men man tror att folk ska ha eget vett liksom.
Sen kontrar hon med att ” Ja vadå?? Det är ju lördag!”
Och se jag ger blanka fan i vilken dag det är. Lördag eller tisdag eller vilken annan dag som helst. Att sitta och lyssna på hur grannen ovanför hoppar i golvet, spelar musik och drar möbler, i timmar. Det tar jag inte.
Jag kan acceptera att det låter. Men någon måtta får det vara.
I dag har dom hållit låda hela dagen. I morgon tänker jag ta bovärden på det här.
Jag är inte den första alls utan fler har fått nog och kontaktat henne.
Nu har turen kommit till mig.

Nu ska jag fortsätta projekt stickning, inte helt enkelt att lösa första varvet med alla maskor som skall plockas upp. Vi får se hur det artar sig.
Tid tar det men jag tror det blir bra.
Snar är den klar!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 responses »

  1. Är det en dragig lägenhet, kan du utan vidare dra bort ca fem grader från den faktiska temperaturen. Mänsklig hud (kropp) fungerar helt annorlunda än en termometer i det avseendet. Dvs människokroppen är mycket känsligare för luftströmmar i omgivningen än en vanlig kvicksilvertermometer är. Och en digital termometer ”struntar” nästan helt i vindhastugheten.

    Mögel, drag plus ytterligare något som än så länge hemlighålls för dig av hyresvärden. Nästan så man undrar: Hur många människor har mördats i din lägenhet och hur många demoner dväljes där? Du har inte hittat några halvruttna lik i garderoberna? 🙂 Kanske inte letat så noga?

    Jag hoppas att du inte är skrockfull, Kulla-Gulla. Jag är inte skerockfull. Men skulle, OM jag var i din situation, överväga att flytta till annan bostad. Hur länge har du bott i dena lägenhet?

    Fast flyttar du, tappar du förstås kontakten med dina tysta, välartade, skötsamma och trevliga grannar i våningen ovanför. Kan du stå ut med det? Sådana fina grannar får man nog leta länge efter. Så gör inget förhastat, Kulla-Gulla!

  2. Okey det ska jag lägga på minnet. 5 grader är mycket. I synnerhet för mig som är beroende av värme för att fungera.
    Ja det ska bli synnerligen intressant att se vad allt det här står för.
    Än så länge har jag bara första rapporten att luta mig mot som ändå bara visar på avvikelser.
    Det som detekterades i torsdags vet jag ännu inget om.

    Ja några lik i garderoberna finns inte. Det finns bara tre små så där hade man i så fall fått stycka för att trycka in det…Men nog har det dött folk här, om inte i lägenheten så i fastigheten.
    Har faktiskt funderat över just detta och undrar om man kan få tag i information…

    Jag vill gärna flytta så jag slipper det här. Både grannar och andningsproblem.
    Men att hitta en annan lämplig bostad är inte lätt.
    Så jag avktar vad som händer. Ska sätta mig och ringa runt till dig bolag i veckan men det löser säkert inte det här i alla fall.

    Jag ska väl vara glad att grannarna inte är missbrukare eller ett destruktivt par som försöker döda varandra med gjutjärnspannor. Det har jag haft nöjet att uppleva i en annan bostad jag hade.
    Det här är bara en barnfamilj som anser att man kan göra vad man vill och störa och härja fram till 22.30 alla dagar i veckan. Plus lite på nätterna.
    I skrivandet stund håller man på och flyttar möbler igen.

  3. För säkerhet skull: Jag har ingen undersökning att åberopa som påvisar just en femgradig temperaturskillnad. Mycket beror ju på hur kraftig luftcirkulationen är i din närhet. Men precis som det finns tabeller som visar hur ansiktet/kinderna reagerar på, säg, 10 minusgrader plus 5 sekundmeter, 10 sekundmeter, 15 sekundmeter etc, så står det dock klart att man – ens kropp – förvisso kan UPPLEVA stora temperaturskillnader utifall att man bor i en dragig bostad.

    Just EDS verkar ha som ett av sina många symtom att man fryser extra lätt om perifera kroppsdelar såsom händer/fingrar och fötter/tår. De förvandlas lätt till isklampar. Din kollega Inte Bara Sjuk är expert på detta område. Och faktum är att jag också är överkänslig för drag och dessutom behöver en relativt hög inomhustemperatur för att kunna bibehålla livskvaliteten. För mig är det naturligt att sova med sockor (dock inte pjäxor, än så länge).större delen av året. För att undvika ”frostskador” på fossingarna. Så jag har full förståelse för att du behöver bära raggsockor.

    Sova med fingervantar på händerna har jag hittills inte behövt göra. Men ju äldre man/jag blir, desto lättare verkar händer och fötter ha att förvandlas till isklampar à la dem man lägger i sommarens kylväska. Och då hör det ändå till saken att jag nog inte ens platsar för kvalificering till diagnosen EDS Light. Men hypermobil är jag som sagt, kan t ex stå med raka knän och lägga handflatorna i golvet.

    En sak jag tänkt på är om din bloggs namn, Just another day, ska syfta på ”Ännu en dag full av allehanda motigheter och missöden”? Det ligger iaf nära till hands att göra den sortens association, du har ju på många sätt och vis givit begreppet ”harbinger of failure” ett ansikte.

    Jag hoppas för övrigt att du ska orka med att leva upp till den morskhet som jag tyckt mig kunna se hos dig. Det är lite som i Idas Sommarvisa. Hon sjunger ju i den om att man måste hjälpa till, om den ska bli någon fart på våren och hända något. Och hjälpa till lär du också behöva göra, ifall det ska hända något till det bättre i ditt liv. Annars blir det vid kvällens slut, när det är dags för summering, att konstatera att också denna dag var ”just another day”.

    PS Vad är poängen, tror du, med att flytta möbler fram och åter? Jag kan lätt hitta och komma på aktiviteter som rimligen måste vara roligare än att hålla på med sånt om kvällarna. DS

Kommentera

