Första Maj

Standard

Arbetarrörelsens högtid som firats sedan 1890

Den står för så mycket i Svensk och utländsk arbetarhistoria.
Jag skulle kunna skriva massor om det här men väljer att nöja mig med att lämna historiens vingslag att berätta mer om för någon annan.

En liten anekdot får det ändå bli

1 Maj 1958 prydde Gunnar Lundbergs Socialdemokraternas nål
Bilden är inte toppenbra men vad gör det. 13100760_10154076530173815_3313340041937337184_n

Här finner du en film från Arbetarrörelsens arkiv som kommenteras av honom.
Det finns en del i arkiven och han har även lämnat lite böcker efter sig.
Jag hade aldrig förmånen att lära känna honom då han dog 1943
Filmarkivet Arbetande demokrati 1939

Första Maj är även förknippat med en otroligt fin man som funnits i mitt liv sedan 1983
Jag är otroligt tacksam för att du har funnits där för mig.
För att jag fått förmånen att lära känna dig och dela många fina stunder med dig.
För att du tog mina barn till dig och älskade dom som dom vore dina barnbarn på riktigt.
Du har genom din existens i mitt liv gjort mig till en bättre människa.
Grattis på födelsedagen så här i den sena timmen.
Du är så saknad ❤

img108

5 responses »

  1. Vilken söt historia du bjuder på i slutet av din 1 Maj-artikel.

    En nyfiken fråga: Är det du som finns med på bilden längst ned i bloggposten?

    • Ja jag höll på och plockade med saker här hemma och ramlade lägligt nog över nålen. Vad annat kan man göra första maj? Än att publicera en anekdot om Redaktör Lundberg som förmodligen gjort en omfattande politisk karriär om han fått leva tillräckligt länge.

      Och sen måste man jag skicka en hyllning till min ”morbror” på hans högtidsdag. En alldeles speciell person med stort hjärta.
      Och ja, det är jag på bilden. Men den är inte direkt tagen i går…

  2. Kanske bilden togs i förrgår då? 🙂

    I alla fall finns där en viss morskhet i ansiktsuttrycket redan på den tiden (då bilden togs).

    En morskhet som du verkar behöva än mer i dag i ditt liv, som ju bär sådana tydliga spår av Murphys lag-influenser.

    • Aaa abselut! Helt klart i förrgår 😀
      Ja jag har nog fått en dos av morskhet och självständighet. Det kommer man ganska långt på även om inte alla uppskattar just dessa egenskaper.

  3. Strunta du i dem som inte tål en morsk tjej.

    Själv är jag glad att du så uppenbart inte tillhör den s k klängranketypen. Som inte klarar av att stå upprätt utan att ha någon att klänga sig fast vid.

Kommentera

