Botox – a hell of a ride…

Standard

En liten snabb uppdatering då.

Nog för att jag är van vid att få biverkningar och bli dålig. Men det här är lite väl häftigt även för en som är så rutinerad som jag.
Att ha konstanta kramper i nacke, hals och käkar är inte ett dugg kul. Muskelavslappnaden hjälper inte mycket.
Huvudvärken som den här behandlingen skulle bota, har än så länge inte lyst med sin frånvaro.
Är lagom gulgrön i pannan nu. Tur att skallen är täckt med hår får jag gissa.
Jag är fortfarande väldigt öm på några av injektionpunkterna.

Vad är värst då? Svårt att säga. Kramperna gör att jag har svårt att stå upprätt längre stunder, för det gör att det svartnar. Det drar även snett kotorna i nacken så alla nerver kommer i kläm. Det hade jag ju itne problem med innan…så självklart ska det bli mer.

Krypningarna, eller sockerdrickskänslan i vävnader, eller hur jag ska uttrycka mig.
Känslan av att det sipprar under huden typ, den känslan har sakta börjat avta.
Också känslan av att det kryper djur / insekter över kroppen börjar avta men kommer och går. Det över precis hela kroppen. Ungefär som om man ställt sig i en myrstack och dom ilar upp efter benen på mig.
Och ja, jag tittar ideligen eller viftar bort dom.

Ni kan ju själva lista ut att påsken för mig har inneburit sängläge. Vilket min kropp absolut inte mår det minsta bra av. Det får hela kroppskakan att haverera.
Att sitta framför datort mer än väldigt korta stunder har varit omöjligt.
Men jag har efter mycket möda fått iväg pappren till försäkrinsbolaget angående bilen
Och påbörjat bokslut och deklaration. Om revisorn gör sitt bör det vara klart i morgon.
I dag kom även kallelsen till ortopeden i Göteborg. Dags att kolla transportalternativ ner.
Har fått en em tid så det borde gå som en dans?

Så jag hoppas och ber för att detta pågående tillstånd har lugnat ner sig när det är dags att åka ner. Annars vet jag inte hur det ska gå. Men det SKA gå. För det här är min möjlighet att få hjälp. Får jag det inte nu, då tar jag nog fram skalpellen själv.

Fortsättning följer

Kryper ner under täcket och lyssnar på regnet som dansar mot fönstret.

 

 

Annonser

6 responses »

  1. Din lägesrapport är skrämmande läsning.

    Vet du vad, Lundabergs Kulla-Gulla? Jo, jag misstänker att du har en sorts allergisk reaktion mot den injektionsbehandling du har erhållit. Dvs din kropp tål inte Botox. I alla fall inte i den styrkan som fanns i den injektion du erhöll. Kanske ska du ha Botox i en lägre dos (styrka)?

    Positiv effekt av Botoxbehandling sägs uppnås inom senast 1-2 veckor. Inte sällan uppnår man början på den önskade effekten nästan momentant, dvs normalt redan samma dag som injektionen erhålles.

    Ett fåtal personer är dock allergiska mot Botox. Med tanke på din harbinger of failure-”bakgrund” kan man lätt tänka sig, att då är du nog bland dessa få som inte tål Botox. Du bör absolut kontakta din läkare och anmoda hen att kolla upp vad som gäller för dig!

    Iofs är det inte helt ovanligt att Botox inledningsvis kan förvärra muskelspasmer, fastän injektionens syfte är att lösa upp spasmerna. Se det, metaforiskt, som om det utkämpas en sista strid i dina muskler (muskelceller), innan kapitulation äger rum och Botoxinjektionen mejar ned allt muskulärt motstånd.

    När exakt erhöll du injektionen? Har kanske tvåveckorsgränsen redan nåtts och passerats – utan tydlig förbättring för ditt vidkommande?

    Här kan du läsa om olika biverkningar av Botox: http://www.webmd.com/drugs/2/drug-153465/botox-injection/details/list-sideeffects .

    Jag vet inte säkert, men jag kan tänka mig att det är med Botox som med antibiotika. Dvs man kan tolerera/tåla vissa antiobiotiska preparat men inte andra (jfr överkänslighet för penicillin). Och det kan alltså vara likadant med Botox. Injektionsvätskan finns, förmodar jag, i olika styrkor (utspäddhet). Jfr alkoholhaltiga drycker, där alkoholhalten ju varierar från dryck/märke till dryck/märke.

    Det är hur som helst INTE normalt att ha så starka biverkningar som du har, Lundabergs Kulla-Gulla! Ring sjukvårdsupplysningen eller ring den läkarmottagning, där du erhöll ínjektionen.

    Du har plågats länge nog!

    • Den 5e är 14 dagars strecket
      Symtomen minskar sakta men effekt vet jag inte om jag törs säga att jag känner någon alls. I positiv bemärkelse alltså.
      Tyvärr blir det mom 22 när jag inte kan röra mig. Jag förlorar snabbt muskelmassa och det i sin tur gör att jag får mer värk och belastingen blir svårare.

      Att jag skulle reagera på ett normalt sätt, hade jag inte förväntat mig. Dock hade jag inte en aning om hur och vilka symtom jag skulle få.
      Men nu vet jag. Kanske tar det bara längre tid för min kropp att få positiv effekt av det.
      Eller så uteblir effekten helt. Den som lever får se.
      Som jag uppfattat det så finns bara en typ av injektionsvätska i en styrka. Men man kan ge mindre av det.
      Jag fick halv dos i några av sticken i pannan.
      Jag ska lägga ett meddelande till dom på mottagningen så får vi se. Tror dock inte att man kan göra mer än vänta ut det hela.
      Jag får vila mig i form helt enklet.

  2. Jo men visst kan det vara så, att Botox finns i blott en styrka, och att man då varierar doen genom att ge en fjärdedels, en halv, en tre fjärdedels eller hel dos därav.

    Eftersom du erhöll så många injektioner samtidigt, kan det inte helt uteslutas, att du kanske sammanlagt fick mer än en ”normal” heldos (låt oss kalla den för 100 enheter botulinum). Tänk om du fick 200 enheter allt som allt? Eller blott 50 enheter. Sådana avvikelser kan leda till att biverkningarna tar överhanden och blir mer manifesta (än vanligt/förväntat). Och så har vi då detta med allergisk reaktion. Botulinum är ett gift. Vi reagerar alla olika på gifter. Vissa tål höga doser, andra slås ut redan vid låga doser. Svårt att veta var du befinner dig på toleransskalan.

    Allt är spekulationer, förstås, från min sida i textstycket här ovanför. Men jag tycker att du ska försöka ta reda på hur stark din sammanlagda dos blev. Och försöka få klarlagt om EDS kan påverka din Botox-tolerans.

    Vi reagerar alla olika starkt på läkemedel. Vad som är normaldos för X kan vara en för stark dos för Y och Z. Jag kan lätt tänka mig att EDS ökar – eller för den delen minskar . vad som ska kallas för normaldos. EDS är ju en bindvävssjukdom och Botox påverkar spänningsnivån i just muskelvävnad (som alltså är en form av bindväv).

  3. Lider med dig och hoppas av hela mitt ❤ att du blivit, åtminstone till störst delen, av med de hemska biverkningarna. Kan aldrig förstå hur du känner det. Men har haft kramper i bakhuvud, buk och rygg så jag (som ligger blick still som regel för att det gör så ont att röra sig) kastade mig runt i sjukhussängen. Och det var med stor sannolikhet bara en "lätt" smärtattack jämfört med hur du har det.

    Önskar att Botoxen när du nu gått genom behandlingen verkligen fungerar, så att du blir så bra som bara är möjligt.

    Många varma bättringskramar
    //Piia-Liisa (alias Pipili)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s