En dag när jag borde stannat i sängen!

Standard

Vissa dagar ska man bara inte kliva upp.

Dock hade jag lite på agendan så när katten tjatat på mig en haltimme så gav jag vika.
Upp, knäppte på kaffebryggaren, kollade av mejlen, läste lite pm och sms.
Åt frukost i lugn och ro.

Katten gick ut på balkongen och jag klev in i duschen. I dag hade hyresvärden bokat tid för att komma och titta och prata ev mögelangrepp i badrummet.

Efter duschen går den vanliga ritualen att dyka ner i en burk hudlotion för att jag inte ska spricka sönder helt och fullt.
Borstar tänderna och hugger tag i deon.
Tittar förbyllat på den och undrar vad som är fel. Det är väldigt dålig skjuss i den.

Ja, hmm, just det…NÅGON…har ställt alla flaskor på en hylla i badrumskåpet, bara för att hyllorna inte går att flytta.
Så deon visade sig vara hårspray. Det är ju dumt att titta på flaskan innan man använder den. Lika intelligent som att lägga Idominsalva på tandborsten typ.
Gör om och gör rätt.

Hade lite att grejan med rent allmänt innan borväden kom med någon chef för att kolla mögel. Kan säga att när dom kom blev jag bara mer och mer irriterad.
Attityden gick ut på att jag inte kan veta om det är mögel.
NÄ det är därför ni är här i dag!
Det kan lika väl vara heksasot? Hmm jo eller inte. Efter att snabbt läst på om detta så kan jag säga att det inte alls kan vara det.
Så i morgon ska jag ha tag i kommunen för jag ska ha ett eget provtagninskit som ska skickas in.
Sen kan dom sätta hit en partikelmätare och kolla.
Det som är väsentligt är att jag blir dålig av luften i lägenheten. Oasvsett vad det beror på.
Han hade några andra kommentarer om sådant jag frågade om och var rätt irriterande på gränsen till arrogant.

Sen var det dags att ta tag i det här med dator och mejl.
Hallelulja, eller inte.

Givetvis inte. Den nya  e-post klienten kraschar med typ 1 minuts mellanrum. Behöver jag säga att man inte hinner utföra mycket på en minut?!

Inser att den dessutom tuggat i sig alla mejl på webbservern och raderat dem där?! Hur är det ens möjligt. Jag har använt e post klienter sedan jag började anvädna dator och det har aldrig hänt förut. Men vips! Närmare 900 mejl är puts väck från servern och ligger i min dator, helt jävla obrukbara!! Och klinenten kraschar.

Raderar snabbt alla e-post konton så den INTE kan tanka hem ett enda mejl till.
Nu gäller det att hitta en genväg där jag kan få ut skiten ur programmet,vilket i sig inte är en speciellt svår uppgift i sig. Det som är svårt är att hitta ett program som kan läsa filen.
Så jag kan få alla bifogade filer och viktiga mejl.

Ja jag ska sammanställa det mesta som är vikgit. Men återigen har vi ett litet problem.
Jag har alltid använt mig av Microsoft Office. Ett numera, stabilt och väl fungerade paket.
Dock kostar det skjortan och halvabyxbenet.

Så jag gav mig på open office. Suckar tungt. Det är säkert finfint men det lider av barnsjukdommar som Word hade för typ 15 år sedan. Det är galet instabilt och kraschar om du försöker dig på att göra något mer än att skriva vanlig text och spara.

Jag tycker det är uselt att man inte kan köpa licenser för hemmabruk hos Microsoft till en vettig peng.

Sen var det ytterligare en sak när jag ändå är i farten.
Det här med Win 10.
Microsoft igen. Har jag tålamod…nope inte längre.

Datorn startar varje natt, allt mellan kl 00.30 och 03.00 och följer inte några direkta mönster. Jag har letat info överallt, fått massa tisp och goda råd från användare på Microsofts forum. Vad jag än gör så hjälper det inte ett dugg. Och nej, det finns inga aktiva wake timers i datorn. Det är heller inte musen som startar upp den.
Jag har rotat i energischeman, i moderkort och nätverkskort.
Och jag hittar inte orsaken till det som sker.
Det finns heller inte någon logg som säger vad som väckt den.
En teori är att det är hackare utifrån som väcker upp den. Frågan är bara vad Win 10 i så fall har för bugg i sytstemet. Och NEJ jag har inte varit i Bios och rotat än.
Men är på väg dit.

Nu har jag provat ytterligare en inställning och den har inte gått igång än så länge.
Vi får se om min sjuka teori stämmer.
I så fall ska Elgiganten få sig en reklamation!

Nu ska jag kliva upp ur sägen och kolla varför katta för ett sådant fasligt liv.

På återseende gott folk!

20151221_020225

3 responses »

  1. Känner med dig.

    Jag råkade ut för att mina mejl försvann – men av någon anledning bara inkorgens mejl. Givetvis hade jag där några viktiga mejl som bara försvann,men det har inte blivit katastrof för det. Tack och lov. Det jag inte har är din kunskap om att åtgärda fel på datorn. Min ”livlina” är ”Ring en vän” och när det gäller datorer är det min far. Utan honom hade jag inte haft vare sig dator eller telefon skulle jag tro! Han ordnar åt mig.

    Ser att vi är fler nattugglor som bloggar. Borde sova, tagit medicinen och börjar känna av den, lite…

    Pipili hoppas att du Kulla-Gulla som den gode bbnewsab, kallar oss, fått en god natts sömn. Nåja, sömn iallafall. Det är tidig morgon och själv har jag sovit drygt tre timmar iallafall. Och givetvis en förhoppning om bra lösning på ditt datastrul.

    Kram ❤
    //Pipili

  2. Du är då en sällsynt otursförföljd tjej, Kulla-Gulla!

    Här behövs en värmande och tröstande fettisdagskram. Vassego! Den är till just dig!

    Hur är det, äter du semla? I så fall bjuder jag dig på en sådan också. I dag är det ju dags för den riktiga semlepremiären. Fast nu för tiden äts det semlor året runt, har jag noterat. Till och med till midsommar finns det konditorier som säljer dessa bakverk, vilka, gissar jag, har fått sitt namn efter författarinnan Semla Lagerlöf. (Du får gärna rätta mig, ifall du menar att jag har fel vad gäller semlans etymologi.)

    På tal om häxsot och mitt i natten självstartande datorer – det verkar onekligen som att din bostad är hemsökt av häxor och demoner. Om du vill, kan jag komma hem till dig och stänka lite vigvatten här och där. Jag är en jävel på att driva ut onda andar. (Fast allvarligt talat, jag tror inte på sådan bullskit, att det skulle vara andeväsen som hittar på en massa hyss i våra bostäder. Delar du min uppfattning därvidlag, Kulla-Gulla, eller du tror på, och bejakar, sådant som jag kallar för bullskit-tro?)

    • Otursförföljd eller bara Lundabergs vanliga tur? Så brukar vi benämna det hela. Många säger att jag är pessimistisk, tills dom hängt med mig ett tag och insett att thats life typ.

      Semlor är en favorit kan jag säga. Hade en gammal kollega som var lika förtjust i det som jag. Skickade en till honom på posten. Oooppsss!
      Borde så vara att det är Selma, men det går väl att kolla. Heter man Selma riskerar man att bli kallad just, Semla!
      Ja jag vet inte vad jag ska kalla saker för.
      Nog försöker en hitta rimliga förklaringar till saker och ting som sker. Men det är inte helt enkelt. Jag skulle nog kunna skriva en hel bok om det ämnet också.
      Bullshit tro eller inte. Alla blir saliga på sin tro brukar jag säga.
      Jag lägger inte någon värdering i det, men jag har väldigt svårt att förklara vissa saker som sker. Även om jag anstränger mig för att finna jordiska förklaringar.

Kommentera

