Inlägg av Arga Klara

Standard

Sjukersättning är omöjligt

Den första tanken som ploppade upp i mitt huvud i morse när jag vaknade handlade om pengar. Jag kände mig verkligen sur och irriterad över att samhället har medvetet försatt människor som får sjukersättning i en sits där de inte har en chans att köpa mediciner och behandling, och där en hobby eller att ens ta en fika på stan med en bekant är helt uteslutet. När man blir sjukpensionär så har man redan varit sjukskriven i många år.

Eftersom det är så otroligt svårt att få sjukersättning (det som folk i allmänhet kallar att vara sjukpensionär) så har så gott som alla varit helt eller delvis borta från arbetsmarknaden under en lång tid innan man får sin sjukersättning, och man har en SGI som antingen är noll, eller väldigt, väldigt låg. Sjukersättning beräknas på den inkomst man har haft de senaste åren, och det är precis där vi blir helt jävla överkörda.

HÄR FINNER DU HELA KLARAS INLÄGG OCH HELA HENNES BLOGG!

Sjukersättning är omöjligt

Vi är många som har sjukersättning på hel eller deltid.
Om någon ens tror att det är en dans på rosor så kan jag sätt stopp för er tro nu.
Man lever definitivt under existensminimum.
Man har inte rättigheter att ha en aktiv fritid och är alltid under lupp.
För jag kanske kan ha lurat systemet.
Vem vid sina sunda vätskor vill leva på det här viset??
INGEN är svaret.
Tack Arga Klara för ett välskrivet inlägg, som alla människor borde läsa.

 

4 responses »

  1. Jag tar mig friheten att klistra in samma kommentar här som jag nyss skrev på en annan blogg:

    Undrar om politikerna, som bestämmer ramarna, har detta klart för sig (att människor – läs: i första hand kvinnor – hamnar i en sådan här beroendeställning till sin partner). Detta kommer inte fram i den offentliga debatten. Var helt nytt för mig. Arga Klara har satt fingret på en veritabel varböld, vilken jag misstänker politikerna inte har någon större kännedom om.

    Med politiker är det nog som med ledningen för Arla (enligt Uppdrag Granskning), dvs de skiter i personer/medlemmar som de är satta att tjäna.Det mesta synes handla om att sko sig själva på andras bekostnad. Och handikappade är som grupp betraktade sällan bra på att slå igenom i mediebruset. Nästan allt fokus i samhällsdebatten är ju numera på migranterna. Vem läste senast något i ”gammelmedia” om hur handikappade kan uppleva sin situation? Så det är jättebra att ni som bloggar om detta försöker lyfta upp frågan på agendan. Var inte rädda att ryta till. Våga ta plats! Vägra låta er bli hunsade! Utgå ifrån att ingen annan kommer att göra något för er räkning.

    OCH JAG KAN HÄR TILLÄGGA: Det behövs fler Arga Klara- och Kulla-Gulla-bloggare! Spread the word to the world!

Kommentera

