Förnedringskassan

Standard

Äntligen har man satt punkt för utförsäkringarna av sjuka människor.
Efter många år av häxjakt och kränkningar som i flera fall lett till självmord, just för att man psykiskt knäckts så totalt av försäkringskassans extrema häxjakt.
Ingen kan säga att det har gått rätt till. Ingen kan med sunt förnuft på allvar tro att man som frisk skulle välja att var hemma.
Sjukförsäkringen är ingen lyxig räkmacka utan snarare vägen in till fattighuset.

Så att tro att människor använder sig av detta bara för att det är bekvämt, det är både sjukt och kränkande.
Jag är så glad för att det äntligen fått ett slut.

MEN vi pratar ju FÖRSÄKRINGSKASSAN! Så tro inte att dom ligger på latsidan eller på något vis har tagit sitt förnuft till fånga.
OH NOO!!

Nu börjar vi med nästa kategori.
Nu tar vi assistansen. Nu kör vi över alla som har assistans. För det är säkert som amen i kyrkan, att dom som har assistans inte behöver den. Dom är bara lata och ensamma. Dom vill gärna ha en kompis som följer dom på toabesöken.

Först hamnar jag i det här reportaget från Svt;

Försäkringskassan har börjat tolka lagen om personlig assistans annorlunda. För många funktionshindrade innebär det stora begränsningar i livet. Lotta Ottosson kan numera oftast inte gå på toaletten alls när hon är utanför sitt hem.

Lotta får inte gå på Toaletten

Sen dyker dom här artiklarna upp i Aftonbladet.

När svårt MS-sjuka Anna Tillberg flyttade ihop med sin MS-sjuka pojkvän blev hon av med sin personliga assistans, avslöjar SVT.

Det privata bolaget Frösunda körde in henne i rullstolen i pojkvännens kök och lämnade henne där.
MS sjuk mister Assistans

Och den här tar vi tillslut då

Finansministern måste se de funktionshindrade

Här har man tre fall som man reflekterar över.

Vi kallar oss ett välfärdssamhälle. Men jag är uppväxt i det här landet.
Jag är född här.
Min far var polioskadad och därmed också funktionshindrad.
Jag har sett det här på nära håll. Och jag har sett hur det sakta går utför.
Det blir inte bättre och mer fördelaktigt.
Nej det blir bara sämre.
Är det regeringens avsikt att kanske åter igen öppna upp De Vanföras anstalt?
Stället där man placerade alla funktionshindrade.
Oavsett vilken typ av funktionshinder du hade.
Eller vad är tanken?

Att om du inte kan gå på toa själv så ska du skaffa blöja? Eller kanske kateter? Är det så man tänker?
Eller vad i hela friden är det som rör sig i huvudet på dom som bestämmer??
Det är NI som gör det här mot människor! Är ni medvetna om det?

Är ni medvetna om att det är människor ni dömer? Eller ska jag säga fördömer?
Jag önskar jag kunde trolla, för då skulle ni alla och en var, få prova att sitta i alla dom här personernas kroppar en månad i taget. Utan uppehåll och utan barmhärtighet. Precis som ni anser att dom ska framleva sina liv.

Och den svenska sjukvården ska vi inte ens prata om.
Den finns snart inte den heller.

 

 

7 responses »

  1. Grymt bra skrivet! Du sätter fingret på en varböld i dagens svenska samhälle, lundabergs!

    Svenska politiker har i åratal levt i en låtsasvärld. Gränserna till vårt land har stått vidöppna för alla inom EU (Schengenavtalet). EU:s kardinalfel har varit att EU:s yttre gränser har stått lika vidöppna, i alla fall för migranter som ”tappat” sina pass – om de nu inte haft tillgång till falska pass – och som säger sig vara på flykt från allehanda krigszoner i världen. Och sådana finns det gott om, som bekant.

    De här migranterna har inte stannat i första bästa – och säkra/trygga – EU-land. Nej de har fortsatt sin ”flykt, nu inom EU, till de länder inom EU som har de mest generösa sociala skyddsnäten och uppehållstillståndsreglerna. Vilket, sammantaget, har visat sig vara Sverige.

    Resultatet har blivit att Sveriges ekonomi nu dignar under migrationsbördorna. Visst ökar BNP till följd av den ökade (grund)konsumtion som en ökad befolkning medför. Men BNP mätt per capita MINSKAR. Dagens unga generation svenskar blir den första sedan 1800-talet slut som kommer att få det ekonomiskt sämre jämfört med hur deras föräldrar haft det.

    Detta trots att de offentliga utgifterna i landet Sverige skenar. Men godheten mot de nya invandrarna vet inga gränser. Desssa erhåller i vissa fall till och med fri sjuk- och tandvård. De får gå före i bostadsköerna. Jo, DETTA JAG SKRIVER ÄR SANT!

    Men några måste betala för ”kalaset”. Till exempel kategorier som ”vanliga” svenska hemlösa, utförsäkrade, åldringar, handikappade. För dem dras välfärdskranarna åt. De får ju, gubevars (eller hur politikerna nu tänker och resonerar), skylla sig själva – till skillnad från alla migranterna som inte rår för att de har råkat födas i krigszoner runt om i världen.

    Som den gudsförnekare jag är, kallar jag detta för den teologiska/religiösa framgångsteologins hemska och högst intoleranta baksida. Dvs den som råkat illa ut i ett land som Sverige får faktiskt skylla sig själv. Jesus älskar alla barnen. Särskilt dem som kommer fråm krigszoner. Men Jesus älskar uppenbarligen inte dem som sedan barndomen bott i Sverige och av olika skäl råkat falla igenom välfärdssystemets finmaskiga nät. Dessa svenska kan INTE skylla på att de råkat illa ut för att de levt i en krigszon. De har, enkelt uttryckt, sig själva att skylla. Lyssna på Livets Ord och andra framgångsteologiskt fokuserade sekter.

    Förnedringskassan – och det som du har att förtälja därom – kan/ska ses mot denna bakgrund, lundabergs.

    Jag vet inte om du håller med mig. Du kanske fortfarande är av uppfattningen, vilket ca 80 procent av befolkningen verkar vara, att Sverigedemokraterna fortfarande har haft fel i sina framtidsprognoser för det svenska välfärdssystemet. Fastän verkligheten nu har kommit i fatt, och visat, att deras apokalyptiska framtidsscenariovarningar i hög grad har börjat infrias.

    Jag har på olika webbforum till och med mött personer som envetet gör gällande, att SD kommer att ha fel i sina framtidsprognoser även framdeles ity att ett sådant jävla uselt parti inte kan, inte FÅR, ha rätt. Snacka om logik! (Eller snarare bristen därpå.)

    För säkerhets skull vill jag tillägga, att jag själv är starkt kritisk mot delar av SD:s politik, till och med i flyktingfrågorna. Men så pass klarsynt är jag, att jag vägrar att förneka och blunda för det faktum, att hittills har det partiets starkt dystopiska svenska framtidsscenario haft fog för sig.

    Minns du, lundabergs, vilket jävla liv det blev när Mats Knutson i oktober 2012 ställde frågan, i SVT:s Agenda: Hur mycket invandring tål Sverige?

    Nu, drygt tre år senare, börjar det så smått bli accepterat att ställa just den frågan. Tre förlorade år, skulle man kunna säga. För det som var hemskt att fråga sig 2012 börjar nu bli helt OK att fundera över.

    Men skadan är redan skedd. Det som inträffat kommer att bli ENORMT kostsamt för Sverige, godhetens land i världen. Eller, för att vara mer rakt på sak: för Sveriges skattebetalare.

    Eftersom pengarna inte räcker till, ens om de ska lånas upp av stat, landsting och kommun, blir det några grupper som kommer att drabbas. Hårt. Typ sådana marginella grupper som Sveriges godhetsapostlar, sedan tidigare och av gammal vana, vet har få sympatisörer och/eller kan nonchaleras när det är dags för politiska val i landet, därför att de är relativt få till antalket och därtill tämligen röstsvaga.

    Exempelvis är det få sjuka åldringar som avger sin röst i politiska val. Så dem kan man klämma åt. Utan större risk. Om man är politiker. Deras förlorade röster kan närmast liknas vid felräkningspengar i politikersammanhang.

    Likadant med gravt handikappade människor. Mycket ”röstskolk” bland dem också. So who cares for them? Not the politicians.

    Men invandrade miranter. De som är vana att lyda auktoriteter – de kan påverka valutgången. I kraft av sitt antal. Om man bara lyckas nå dem som de lyssnar på. Auktoriteterna.

    Lyckas man blidka dem (det fåtal) som är deras auktoriteter, då kan rösterna genast räknas i tiotusental, kanske hundratusental. Så auktoritererna och deras organisationer, föreningar etc ska det fjäskas för. Beviljas bidrag till. Även om det råkar innebära att stat och kommun med sådana bidrag indirekt sponsrar jihadistvärvningsverksamhet. Nej, dessa auktoriteter, som invandrarna, ny svenskarna, lyssnar på. DEM får man INTE stöta sig med. Då kan man som politiker hamna utanför den valbara politiska församling man önskar tillhöra.

    Patetiskt, sa Bill.

    Profetiskt, sa Bull.

    Medan Måns viftade hejvilt på sin svans. Men Pelle hade ingen svans att vifta med, så hans tankar var det ingen som brydde sig om.

  2. Jag är personligen av den uppfattningen att Sverige inte behöver ställa svaga grupper mot varandra. Som nation finns möjlighet att se till att både de som flyr för sina liv och de som får sina liv förstörda av inhumana tolkningar av t ex LSS genom indragning eller nekande av assistans får den hjälp de behöver.
    Däremot sak de bolag granskas som gör mycket stora vinster på dessa båda grupper. DÄR finns säkert stora pengar att dra in för statskassan. Men som sagt det är min åsikt. Avseende de sk riskkapitalbolag som finns representerade bland ovan nämnda aktörer kan kanske en granskning från Skatteverkets sida vara på sin plats. Skattepengar ska enligt mig användas till de som behöver hjälp, inte hamna på öar långt borta från Sverige. Det sk ”skattefelet” är i en storleksordning som skulle kunna göra mycket stor skillnad om så bara några få procent kom statskassan tillgodo.

    Men det var inte det jag skulle skriva om, utan om att bli nekad hjälp vid toalettbesök. Att få svaret: ”Du har ju blöja” när man ringer om hjälp känns som att få ett slag i ansiktet. Jag har själv fått detta svar. Ett inkontinensskydd kan aldrig ersätta ett toalettbesök. Bara namne ”inkontinensSKYDD” säger vad det handlar om. Ett för mig nödvändigt skydd för att blåsfunktionen inte fungerar som den ska. Att bli uppmanad att använda detta skydd i st f ett toalettbesök är förnedrande, känns förnedrande och dessutom är det ohygieniskt, obehagligt och ”skämmigt”. Ja, jag vet att man inte ska skämmas över sin inkontinens – men det är så djupt rotat inom varje individ att en ska klara av att hålla sig torr. Och att inte klara det innebär att en skäms, trots allt som sägs.

    Hemma har jag jobbat bort mycket av skamkänslan kring olyckor, som t ex den arbetsterapeut kallade det för i sin ADL-bedömning inför min assistansansökan. Jag väntar nu varje dag på ett samtal från kommunen eller FKassan om min ansökan om assistans, men inser att det lär dröja några månader ytterligare! För tid tar det, även om de ska avslå min ansökan. Att flera gånger i veckan råka ut för att det blir blött i både säng och/eller kläder tär på självförtroende och tron på ens egen förmåga.

    Så det ÄR förnedrande att behöva ligga/sitta i blöta kläder i väntan på hemtjänst som kan dröja. Jag vet ju att de kommer – men när? De kan vara mil från stan när jag behöver hjälp! Ibland försöker jag själv iallafall, men det brukar sluta med att jag sitter på toaletten och inte kommer någonstans…

    Förlåt ett rörigt inlägg – men det är skrivet i väntan på att hemtjänstens nattpatrull ska komma och jag är trött. Har varit vaken sedan före kl fem på morgonen och nu är kl snart sex. Denna gång tog jag mig till toaletten och nu är det bara att få hjälp med sängen, så jag kan sova några timmar till. Migränhuvudvärk för att jag ligger illa. Denna gång kravlade jag mig tillbaka upp, men kan inte lägga mig tillrätta själv, inte heller ordna med morgonkaffet!

    God Morgon!

  3. Det finns två måttstockar i vårt svenska samhälle. En måttstock gäller för migranterna. En annan för oss ”infödda” svenskar.

    Ett exempel: Enligt http://www.dt.se/dalarna/alvdalen/vid-trangslets-asylboende-kostar-flyktingmaten-7-miljoner-i-manaden kostar maten vid dalska Trängslets asylboende just nu 572 kr per person och dygn.

    Extremt, javisst, men enligt Migrationsverkets regelverk får maten på ett asylboende kosta upp till 150 kr per person och dag.

    Jämför det med en annan artikel ur samma dalska morgontidning: http://www.dt.se/allmant/dalarna/sa-mycket-kostar-skolmaten . Där kan man läsa att en svensk skolmåltid i genomsnitt kostar 9,80 kr. Det blir knappt 30 kr per dygn och skolelev. Visserligen är den artikeln från 2013, men så stora förändringar har nog inte skett.

    Hur kan svenska politiker acceptera att maten till en migrant kan få kosta, i värsta fall, 572 kr per person och dygn. Medan tre mål mat till en skolelev kan tillagas för ca 30 kr per dygn

    Matkostnaden för dem som framlever sina sista dagar på på ett äldreboende verkar ligga på drygt 3.000 kr/mån. Dvs runt 100-110 kr per dag. Se exempelvis http://goteborg.se/wps/portal/invanare/omsorg-o-hjalp/aldre/boenden-for-aldre/avgifter-och-kostnader-for-aldreboende/!ut/p/z1/hY7LDoIwFAW_xbVJ70UItMuyAHlEMTEBuiGFVCCx1BTi6-vFDzCe3WRmcUBABWKS97GXy2gmeV25Fn5TOOmJhg7HY8wiTM5ZER2ynMa5A-W_QKwaf4wjpCDGVpNHpwkSFnjujqFHMfAZYz6UIdT75zbJ-PcJn1qX9iCsuiirLBnMvEBlyayk7QbykoMxpDMabrp6JzPffABVdKbl/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/ . Och se http://docplayer.se/523006-Mat-maten-i-aldreboendet-kostar-3-319-kr-i-manaden-da-ingar-frukost-lunch-kvallsmat-och-mellanmal-kaffe.html .

    Man kan fråga sig varför matbudgeten ska vara så generöst tilltagen just när det gäller migranter. Är svenska skolelever eller svenska åldringar inte lika mycket värda? Eller beror det på vem som gnäller mest och högljuddast?

    Så har vi då detta med de funktionshindrade. Jag hörde häromdagen på radion att Kostnaderna för så kallad assistansersättning skenar. Från 830 miljoner kr i oktober 2002 till 2,5 miljarder kr i oktober i år (2015).

    Vad beror denna kraftiga ökning på (långt högre än inflationsökning och löneökningar under detta tidsintervall)? Har svenskarna månne överlag blivit rejält sjukare och mer vårdkrävande? Eller finns det en annan förklaring? Kan det ha att göra med att fler omsorgstjänster beviljas till dem som gnäller mest och högljuddast? Vilka är det som i så fall är så bra på att gnälla och klaga?

    Enligt finansminister Magdalena Andersson är det just den rekordhöga massinvandringen som gör, att man tvingas skära ned på kostnaderna för både sjukförsäkringen och assistansersättningen.

    Jag läste nyligen någonstans, minns inte var, att en del assistansbolag har satsat på att anställa jurister, vilka vet hur man kan ”gnälla” på effektivaste viset för att man ska få igenom sina önskemål. Rymligt samvete kan säkert också bidraga till att assistansersättningskostnaderna har rusat i höjden.

    Försäkringskassan jagar fuskarna med blåslampa. Många fuskhärvor har avslöjats.

    Av dem som FK har lyckats avslöja finns nästan ingen som skulle kunna kallas för plikttrogen etnisk svensk, uppfostrad att alltid försöka göra rätt för sig. De som har åkt fast har tillhört en helt annan kategori svenskar, de så kallade nysvenskarna. Kan det vara så, att en del av dessa nysvenskar har en annan sorts moral än ”pursvenskarna” – eller ska vi kanske säga ”purskandinaverna” (så att ingen får för sig, att jag tror att just svenskar är ett finare och mer högtstående folk än alla andra folkslag) har?

    Tja, jag vet inte säkert. Men hur som helst, någon förklaring till de skenande assistansersättningsfrågorna måste det självklart finnas.

    Vad jag är rädd för är, att kanske det är funktionshindrade ”purskandinaver” som tenderar att hamna i kläm här. De kanske är upplärda, genom uppfostran och ”ohejdad vana”, att inte ta för sig, att inte gnälla, utan snarare att stoiskt uthärda sina handikapp utan att knota.

    Läser man lundabergs fina blogg, är det fanimej lätt att få det intrycket. Lundabergs brukar ofta, i sina bloggposter, berätta om hur hon har blivit uppfostrad.. En uppfostran som även jag kan känna igen mig i. Men så är jag ju heller ingen ”nysvensk”. Lika lite som lundabergs är det.

    Däremot känner jag inte igen mig i dagens dikotomiserade svenska samhälle. Kan det vara så som statsminister Stefan Löfven själv medgav häromveckan? Att vi har varit för naiva?

    Jag fruktar att detta bara är början på en lång utförslöpa för den svenska välfärdsstaten. Tänk på alla dem som, när de blir äldre, inte har några intjänade pensionspoäng att tala om. Men som är garanterade garantipension. trots det. Inte konstigt att folk behöver arbeta allt längre för att undslippa fattigpensionärsrävsaxen. Kort sagt: Den som vill ha en dräglig pension att leva på får ställa in sig på att arbeta allt längre upp i åldrarna. Vilket inte är så jävla lätt om kroppen är sliten och värker på en.

    Nähä, nu får det räcka. Jag har ”gnällt” tillräckligt nu.

    • Det kanske även här är dags att lyfta på locket och vädra ut skiten.
      För ingen kan säga att invandringen/flyktingstormen inte kostar oss pengar. Det är dessutom grova pengar.
      Ja dom pratar om alla miljoner vi slösar på julklappar i realitet. Men faktum är, jag känner ingen som kan slösa sådan summor på julklappar. För mina vänner är inte rika.
      Sen ska vi inte enbart skylla på invandringen. För 21 år sedan kom sprakraven på dagis. Då fick inte barnens mellis kosta mer än 3kr per barn. Innebär ett litet glas mjölk och en knäckemacka med smör på. Det blir ingen unge mätt på. Men så var det. Fredagar kunde dom få en ostbit på mackan…

      Jag var på vårdcentralen förra veckan. Då hade jag kämpat som en galning för att få en tid. Eller ja, ens få kontakt.
      När jag väl får kontakt så kan hon bara boka in mig på en akut tid. Den aktuttiden låg 1,5 v fram i tiden.
      Och jag fick bli fly förbannad för att ens få den. Läkarna går på knäna. Dom har orimliga arbetsvillkor och det saknas tider för patienterna. Man säger att det beror på det fria vårdvalet där folk kan lista sig var dom vill. Men bara för att alla listar sig på en vårdcentral innebär inte det att dom får mer personal.
      Dessutom har dom sparkrav på sig.

      Att hamna i åldringsvården har inte varit en barnlek dom senaste 10 åren. Jag har haft vänner som jobbat sig sjuka. Som haft ångest över att deras tid inte finns och att dom måste neka folk hjälp. Att människor ska äta det dom som bestämmer själva aldrig ens skulle kunna tänka sig att sätta tänderna i.
      Men nu har allt nått en gräns, den gränsen när man faktiskt måste ta ställning. Man måste våga säga NEJ. Och man måste våga stå för sin åsikt.
      Vi kan lassa in hur mycket flyktingar som helst. Men till vilken nytta när vår egen välfärd totalt går i sank?
      När samhällsnormer slutar att fungera och vi är tillbaka på fattighustiden.
      För ingen kan säga att det inte är däråt det lutar.

      Ingen kan säga att människor överlag har det bra i Sverige i dag. VI har problem. Grava sådana. Se till att ta tag i dem i stället för att fortsättas sopa under mattan. Snart är det fullt därunder.

  4. Naturligtvis är problematiken multifaktoriell. Precis som du påpekar, lundabergs.

    Men OM det nu finns vissa faktorer som synes ha en koppling till problematiken (= till varför pengar saknas och/eller till varför det sociala skyddsnätet stadigt och successivt försämras och nedmonteras), varför ska det då vara omöjligt i detta fria land att lyfta fram den sortens omständigheter utan att bli kallad rasist och xenofob?

    Jag är glad, och tacksam, över att du, lundabergs, inte har reagerat med den här sortens ryggmärgsreflex (som är så vanlig i den öppna debatten) och stigmatiserat mig för mina kommentarsinlägg i den här debatten, på din fina blogg, om möjliga och tänkbara förklaringar till varför dagens Förnedringskassa fungerar som den gör.

    Min ståndpunkt kan sammanfattas så här: Det råder i dag ett bistrare och tuffare klimat än tidigare, både ekonomiskt och arbetsmässigt, inom samhällssektorerna vård, skola, omsorg.

    Eftersom resurserna är begränsade, måste de på något vis fördelas, helst rättvist. Frågan är då, om de knappa resurserna numera går till de mest behövande eller till dem som kanske gnäller mest, högljuddast och/eller som beter sig, gentemot personal som beviljar hjälpen, på ett aggressivt eller hotfullt sätt?

    Därvidlag har jag som arbetshypotes, att de som är uppfostrade i den gamla svenska andan att vara solidarisk med andra, att visa hänsyn mot andra, kan råka illa ut.

    Detta är egentligen inte så konstigt, om man tänker efter lite. Den som gormar, morrar, knotar och skriker mest, högst, längst etc har en tendens att bli den som påverkar andras mående mest och intensivast. Och blir den som lättast får igenom sina önskemål.

    Ett bra exempel kan man finna genom att tänka tillbaka på EDS Riksförbunds’ extra årsmöte nyligen, då en mansperson, nära släkt med ordföranden (om jag minns rätt nu), satte sin prägel på andan och atmosfären på årsmötet. Klart att sådana ”stämnings”- och ”klimat”-påverkare tas hänsyn till, såväl medvetet som, kanske än mer, omedvetet. Man blir helt enkelt försiktigare och mindre frimodig i en sådan persons sällskap.

    Att reagera på det lite undergivna viset är en ack så vanligt mänsklig reaktion. Den som beter sig, uppträder, hotfullt, har tyvärr lättare att få igenom sina egna krav. Och hen kan lättare få andra att undvika att vilja ta strid med hen och/eller ifrågasätta just hens behov, önskemål och krav.

    Jag är av den uppfattningen att det finns invandrare här i Sverige, vilka kommer från länder där hot om våld och aggressivt beteende är långt vanligare än här i vårt land. Kan det vara så, att den sortens hjälpsökare av vård- och omsorgstjänster har lättare att få igenom sina krav och önskemål än en ”gammaldags” uppfostrad svensk i motsvarande hjälpbehovssituation har? Alltså: Hur klarar sig en person, som är fostrad till att visa solidaritet och att inte roffa åt sig så stor del av kakan som möjligt, när hens krav och önskemål ska matchas mot en ”gnällspiks” dito?

    I gårdagens kommentarsinlägg lade jag fram viss statistik som lätt kan tolkas som att vissa får en större del av den krympande kakan än andra. Varför ska, exempelvis, mat till asylanter få kosta 150 kr per dygn (och i extremfallet 572 kr/dygn), medan mat till åldringar ska ligga på 100-110 kr per dygn? För att inte tala om skolmaten, där varje portion kostar, i genomsnitt, runt tio kr.

    Varför är det ingen, utom jag (och, förhoppningsvis, du, lundabergs), som reagerar på att maten till asylanter får kosta ca 30 procent mer än maten till våra åldringar (de som – vilket ofta brukar framhållas har byggt detta land)? Och hur resonerar de ansvariga inom Sveriges kommuner, när de klubbar igenom beslut om att matbudgeten för en asylant på ett asylboende dessutom kan få vara ca FEM GÅNGER HÖGRE än samma matbudget som gäller för skolans elever?

    Är man rasist och främlingsfientlig, ifall man ställer den sortens frågor högt?

    Bara för att folk inte ska få för sig att jag enbart hackar på asylanternas ”gräddfilel”, så vill jag avslutningsvis ta ett helt annat exempel. Tänk på storda stöddiga gossar som är medlemmar i Hells Angels, Bandidos, Outlaws och allt vad MC-gängen heter.

    Jag läste häromåret om ett fall där en läkare hade skrivit ett intyg om att en viss medlem i ett sådant gäng måste kunna få åka utan MC-hjälm på huvudet. När polisen stoppade hans framfart på vägarna, visade han bara upp läkarintyget och hånskrattade mot poliserna.

    Dessa kunde läsa på intyget, att anledningen var motorcyklistens mjällbesvär.

    OK, nu bär ju en motorcyklist hjälm för sin egen skull. Men ändå. Hur kan en läkare ställa upp på att skriva ett sådant intyg? Om det nu inte handlar om att det finns antydningar, halvkvädna visor förtäckta hot (kanske om skadade knäskålar), ifall det önskade intyget inte utfärdas.

    Jag klandrar inte den intygsutfärdande läkaren. Antagligen skulle jag, lika fegt, krypande inställsamt och servilt, ha gjort samma sak som hen, ifall jag hade avkrävts att utfärda ett dylikt intyg. Varför ta strid om en sådan sak? Det gäller att välja sina fiender med omsorg ity att dem riskerar man att få behålla livet ut.

    För övrigt: I princip är det samma metod som ISIS/Daesh använder sig av. Det handlar om att skrämma folk till underkastelse och lydnad. Ropa Bu! så skiter den utbuade ner sig av skräck eller ångest.

    Men OM nu vissa aktörer använder sig av dylikt fulspel, medan andra inte gör det, då blir väl risken överhängande, att den snälla hjälpsökaren tvingas avstå en bit av sin rättmätiga andel av vård- och omsorgskakan, på det att den buffliga, skrämmande personen ska kunna få sig en större bit av samma krympande kaka?

    Eller vad tror du, lundabergs?

    Jfr ånyo med EDS Riksförbunds fulspel. Genom att värva nya medlemmar bland vänner och släktingar, med lock och pock, kan man åstadkomma och tillägna sig röstövervikt och på så sätt avvisa alla kritikiska röster på årsmötet. Sedan kan man ju dessutom, som ett slags lök på laxen, se till att en bufflig person tillåts härja fritt under årsmötesförhandlingarna, så att stämningen bland kritiker – alltså de som borde ha stryk (eller hur det nu var den bufflige ”alfahannen” sade) – blir, som man säger, något tryckt och dämpad.

    Är det månne så solidaritet och demokrati är tänkta att fungera? I så fall känner jag inte riktigt längre igen mig i dagens Sverige.

    Hur är det med dig, lundabergs? Har även du svårt att känna igen dig i dagens Sverige? Minns du också med viss nostalgi den tiden, då man kunde ha en cykel stående på baksidan av huset olåst eller julgransbelysningen uppsatt på husets framsida utan att vare sig cykel eller julgransbelysning var spårlöst försvunnna när man, stärkt av en god natts sömn, vaknade upp till en ny dag?

  5. En politiskt korrekt julhälsning till lundabergs:

    Vänligen tag emot, utan några som helst förpliktelser, mina allra bästa önskningar om ett klimatsmart och könsneutralt firande av vintersolståndets högtid, som kan praktiseras inom ramen för din egen religiösa övertygelse, vilken du givetvis själv, i religionsfrihetens namn, väljer, eller, varför inte, om du så hellre vill, en sekulär motsvarighet, men i så fall självfallet med respekt för andras religiösa och/eller sekulära övertygelser och traditioner, eller andras val att inte fira/upprätthålla några religiösa eller sekulära traditioner över huvud taget i denna astronomiska vintersolståndstid.

    Jag vill samtidigt passa på att önska dig och din familj en ekonomiskt lyckosam och medicinskt okomplicerad ingång i det allmänt accepterade kalenderåret 2016 (eller välj den årskalender som bättre passar just ditt kynne, enär jag verkligen inte önskar att nedvärdera andra kulturers, eller folkslags, kalendrar och tideräkningar.

    Ovanstående hälsningar och lyckönskningar framförs, av mig, inte bara till dig och din familj utan givetvis också, i jämlikhetens namn, till alla andra, ingen nämnd och därmed ingen glömd, oavsett ras, kön, eventuella handikapp, ålder, fysisk förmåga, intellektuell kapacitet, yrke (även eventuell arbetslöshet är helt OK), politisk åsikt, religionsåskådning, årsinkomst, (övrig) socioekonomisk status, sexuell läggning med mera.

    Med högaktningsfull hälsning // Din tillgivne Pontus Pottsork, ökänd kommentator på din fina blogg, vilken sannolikt har nedsolkats å det grövsta av mina senaste kommentarer. Men det är tyvärr sånt som händer. Som man säger: Shit happens, at least sometimes.

    PS Hälsa gärna till jultomten från mig. Till mig lär han inte komma och hälsa på. Har inte varit snäll nog. DS

    • Jag passar den vidare och önskar dig detsamma.
      Nej hit lär det nog knappast komma någon tomte heller. Jag anses nog inte höra till de snällas skara i år.

      Förövrigt anser jag itne heller att du smutsar ner min blogg med dina synpunkter och kommentarer. För i så fall hade jag ju inte godkänt dom 😉
      Jag skulle nog snarare säga att dom berikar och ger ett vidare perspektiv på saker ting.

      Tror att samhället står inför en drastiskt tid där vi måste börja våga ta ställning. Inte emot varandras tillhörighet och härkomst, men vi måste värna vårat land och vår befolkning.
      Om dom som sitter med superfeta bankkonton kunde tänka sig att dela med sig, så skulle vi komma en bit på väg. Men det är just dom som antingen skor sig på situationen eller skriker högst i protest.

      Jag önskar dessa människor en rejäl skopa självinsikt, sjävdistans och medmänsklighet.

      Jag önskar våra politiker en stor skopa mod och nya glasögon, en rejäl örontvätt och ett mer ödmjukt sinne.

      Jag önskar dig min vän en fortsatt intressant resa genom 2016.
      Nytt år, nya möjligheter som jag brukar säga.

Kommentera

