Ortopedteknik

Standard

Som säkert merparten av alla som läser min blogg vet, så är jag en av alla som har Ehlers-Danlos Syndrom.
Medfödd bindvävs defekt som är som den är.
Finns i ett antal varianter där somliga är mer sällsynta än andra.
Hur som helst, jag har behov av inlägg i skorna för att få en bra balans och för att får rätt kroppshållning.
Dessa inlägg har jag fått gjorda i typ 14 år.

Nu flyttade jag ju och bytte landsting. Och det som tidigare varit en självklarhet är nu en omöjlighet.

I slutet av April fick jag komma till Ortopedtekniska på USÖ i Örebro.
Man gjorde denna gången gipsavgjutningar av fötterna i stället för dom vanliga stående gjutningar i någon form av oasis.
Jag fick en tid ytterligare 3 v senare för att justera och få dom nya inläggen.
Men se så lätt gick det inte.

Dessa inlägg passade inte. Och ja det har bara hänt en gång tidigare och då har man kort och gott gjort nya.
Den här gången fick jag mig en utskällning som hette duga för att inläggen inte passade mina fötter? Hur du var jag egentligen. Dom var ju för guds skull tillverkade efter mina fötter!!
Jag lyfte på hatten och tackade för mig efter en timma full av spydigheter och sarkasm och en rejäl skopa ilsk.
Jag betalar för att få hjälp. Inte för att bli utskälld när dom har gjort fel.

Det är inte jag som ska göra om mina fötter för att passa sulorna. Det är dom som ska göra sulor som passar mina fötter.

I dag är det 1a December. Jag har ännu inte lyckats få ett par sulor som fungerar och som inte gör ont.
Så efter moget övervägande vände jag mig till dom som gjorde mina allra första inlägg för 14 år sedan.
PK Fotbädd i Örebro.
En timmes genomgång av mina fötter, hur jag belastar och vad jag har för problematik. Vi gick igenom årens sulor och även dom senaste från OTA.

Han var inte ett dugg förvånad över att mina sulor gjorde ont. Dom är helt fel för mina fötter helt enkelt.
Så nu gör han nya åt mig. Och vet ni vad??
Redan den 7e har jag en tid för att prova ut dessa.
Den 14e har jag en ny tid hos Ortopedtekniska på USÖ.
Tror ni dom lyckas nu? Nej för att dom ska lyckas behöver dom nog några månader till på sig.
Kan inte tycka att det är annat är rejält skamligt!!
Det ska inte ta 9 månader att få ett par sulor som passar fötterna!
Det är ju inte för att jag tycker det är vansinnigt roligt att ha dom som jag ber om det. Det är för att jag ska kunna avlasta kroppen på bästa sätt.
Nu får jag betala det tredubbla på PK men jag lär få ett par inlägg som fungerar för mig, som är gjorda för mina fötter och för hur jag belastar.

USÖ och OTA har mycket att lära. Inte allra minst om ekonomi.
Jag är en kund, dom har tappat sugen på att göra det dom är till för. Att jag springer där och tar upp massor av tid för att dom inte från början gör ett grundligt jobb, det är inte mitt fel.

Gör om och gör rätt!!

 

3 responses »

  1. Jösses amanda! Du får verkligen ta en massa skit, lundabergs.

    Skönt att höra att du har råd att ta den ekonomiska smäll, som det innebär att få ett par inläggssulor som passar dina fötter och känns sköna och ger dig en god balans.

    Ortopedtekniska kliniken på USÖ verkar jobba efter parollen: Om kartan och terrängen inte stämmer överens, så är det kartan som gäller. Och må fan ta den som gnäller över eventuella fel på denna fina karta (som alltså gäller).

    Vart har ödmjukheten tagit vägen inom delar av sjukvården? Även om patienten kostar pengar för samhället, så har alla inblandade att vinna på att patienten ses som en resurs, värd att lyssna på.

    Det är ju patienten som är så kallas slutanvöndare. Dvs den som ska njuta av frukterna av allt det som sjukvården har att erbjuda.

    Tänk om biltillverkare resonerade likadant? Typ: Av besparingsskäl har vi dragit in ett av bilens fyra hjul, så du får nöja dig med en bil med tre hjul. Och vi är väldigt hyggliga, du kan få välja om du vill ha det ensamma hjulet framtill eller baktill på den bil du kan få köpa, om du är riktigt snäll och rar och lovar att inte gnälla eller knota.

    Hur fan skulle ett sådant samhälle se ut? Hur länge skulle det kunna fungera. Men att bete sig mot patienter på det sätt du beskriver, lundabergs, går tydligen bättre. Ty ptatienter är att likna vid en utsatt grupp, och då ska de fanimej vara tacksamma och absolut inte gnälliga.

    I mina ögon är det lika skamligt och omoraliskt som att sparka på den som redan är nere för räkning.

    Det verkar som att du är inne på något liknande, lundabergs.

    I så fall tycker jag, att du resonerar helt rätt. Och därtill klokt!

    Bra, mitt i allt elände, att du har kuraget att stå på dig.

    Min skomakartumme upp mot taket för dig – och ditt mod; och din klarsynthet!

    • Ja vad säger man?
      Jag är van, vet inte vad jag utstrålar men något måste det vara.
      Är det inte det ena så är det något annat..
      Yngsta sonen sa åt mig när vi lämnat bilen på verkstad igen, ja du, vissa människor har liksom bara otur hela tiden.

      Jag är van. Jag har lärt mig att inte sitta tyst och bli trampad på.
      Här betalar jag för en tjänst, jag är kund. Kunder skriker man inte åt om det inte är väldigt prekära omständigheter där kunde förtjänar det, vilket är väldigt väldigt sällan.
      I det här fallet tror jag, har hört på ryktesvägen att denna ortopedtekniker tydligen var lätt obalanserad och fått sluta.
      Men det hjälper föga. Det är fortfarande några trevliga tjejer som försöker åstadkomma något som dom uppenbart inte klarar.

  2. På något vis är det ändå rätt skönt att läsa, lundabergs, att du har lärt dig att inte sitta tyst och att inte acceptera att bli trampad på.

    Alltså: Självkänslan måste man – du – vara rädd om.

    Den är den som ger dig ditt människovärde.

    Och fastän jag aldrig har mött dig IRL, så KÄNNS det som att du är en ovanligt älskvärd person. Trots alla dessa motgångar du råkat ut för, har du ändå inte förvandlats till gnällspik. När du klagar, så kommer du faktiskt också med konkreta förslag till lösningar, till hur saker och ting skulle kunna göras bättre.

    Och den som är konstruktiv, vilket du alltså är, skiljer sig från gnällspiken, ity att den sistnämnda personlighetstypen blott gnäller utan att komma med förslag till hur något kan göras annorlunda, på ett bättre sätt än tidigare.

    I engelskspråkiga länder, lundabergs, kallar man sådana som dig för do-ers. Med det avses personer som inte bara snackar utan också ser till att få saker och ting uträttade.

    Den sortens människor är rätt sällsynta. Jag skulle vilja likna dem vid en leksak som jag hade när jag var barn. Det var ett slags docka med blytyngd i botten. Så när man slog på den kunde den vika ned sig, men så fort man släppte taget, så reste den sig upp igen – som om den vägrade att bli golvad.

    I mina ögon är du som den leksaksfiguren. Du kan åka på många ”smällar”, och tillfälligt bli golvad. Men uträknad blir du INTE. Du är inte den som ger upp i första taget, inte ens när otur och motgångar grinar dig rått i ansiktet.

    Sanningen att säga, lundabergs, så tror jag att jag har rätt i det mesta av denna karakteristik av dig. Man kan faktiskt lära sig en hel del av – och om – en person genom att följa hens blogg. Genom att läsa dina blogginlägg har jag bland annat lärt mig, att du har både ett gott hjärta och en bra hjärna.

    Och nu vill jag INTE, att du ska bjäbba emot, lundebargs. 🙂 I stället vill jag att du ska ta åt dig av mitt beröm. Jag är nämligen också helt övertygad om, att du inte är den där personlighetstypen som blir stöddig och helt odräglig bara för att man ibland strör lite beröm över honom eller henne.

Kommentera

